onsdag 7 oktober 2015

Höstblommor!

Så här kommer dom då.
Höstblommorna jag lovat!
Några av växterna vet jag namnen på, några vet jag att jag borde kunna och några har jag ingen aning om. Sen garderar jag mig mot att jag kanske ger någon fel namn.  

Jag börjar med en icke blomma.
Jättestora rabarber :-)
Fel!


Jag bara älskar den röda höstlövsfärgen.


Blodsdroppar!
Det finns massor med Fuchsia i Skottland.
Stora trädliknande buskar, växer både vilt och i trädgårdar. 
Fina.


Rosa blommor som växer på en kvist.
Vet ej!


Ingen blomma.
Nypon!


Brandgul eller orange om man hellre vill säga det.
Krasse!


Svagt rosafärgad.
Vet ej!
Någon sorts anemon?


Djup cerise ros!


Ingen blomma.
Björnbär!


Gul och lite skabbig.
Vet ej!


Detta är en blomma från Nya Zeeland.
Har ingen aning om vad den heter.


Fler fina röda höstlöv!


I en av slottsparkerna hittade jag detta träd.


Någon sorts tall kanske?
Den var hög och gles.


Barken i närbild.
Den var väldigt speciell. 
När man kände på den var den mjuk och svampliknande i konsistensen. 


Lager på lager av skivor.
Mycket märkligt.
Någon som vet?


En orädd kråka på en stubbe.


Inte konstigt den var orädd.
Den var av trä, utsågad från stubben.
Snyggt arbete!


Sista blomman för dagen är återigen från Nya Zeeland.
De båda blommorna är tagna på samma buske.
Men trots det ser de ganska olika ut.
Fina tycker i alla fall jag. 





1 kommentar:

Eva sa...

Hej! Anemonen tror vi är en höstanemon. Ebba har en i nerfarten. Den blomman flyttade dit sig själv. Fin. Ha det gott. Kram från Eva och Ebba