söndag 9 juni 2019

Söndagsutflykt!

Idag har jag varit på en liten utflykt.
Jag har såklart spelat Ingress men även tittat mig omkring.

Min utflykt började egentligen igår kväll. Efter en koll på Ingresspelplanen visade det sig att Markaryd var grått. Grått betyder att ingen äger portalerna och det är bara att bygga upp dom utan att behöva bomba först. 

Kvart över sex ger jag mig iväg. Jag vaknar onödigt tidigt eftersom jag inte har någon rullgardin eller persienn i mitt sovrumsfönster. Solen går upp mitt i ansiktet på mig :-) 

Jag packar matsäck och ger mig iväg mot Markaryd. Jag har egentligen aldrig varit där så lite spännande är det allt. 

En av ganska många fontäner. 

En annan.

Ni ska slippa fler bilder på fontäner men en staty kommer ni inte undan. 

Varför är ofta statyer nakna?

Samhället ligger väldigt vackert vid flera sjöar.
Den här heter Getesjön.

Samma sjö, annan vinkel.

Just nu är det Rhododendron tid.

Väldigt vackra blommor.

Häftig klockstapel som även är en portal.
När jag stod där och knappa på telefonen så började det plötsligt dingadånga i klockorna. Jag hoppade högt och var väldigt glad att jag just varit på toa :-) 
Kunde blivit en olycka!

Väldigt fina brunnslock i gatorna.

Några portaler låg i ett strövområde med promenadstigar runt Lokasjön.

En av många broar man fick gå över.

Där fanns också ett gravröse från bronsåldern. 

När hela Markaryd har blivit blått är det dags för lunch och bestämma vad jag ska göra nu. Ska jag köra hem eller?

Kollar spelplanen igen och upptäcker att Osby också är grått. 
24 km till Osby från Markaryd, ja men då kör jag väl dit då. 
Jag har varit i Osby en gång när ungarna var små så jag har ingen koll på den byn heller.

Jajamen, finns fontäner i Osby också.

Missionkyrkan.

Vanliga kyrkan.
Hm, vad är vanlig kyrka?

På kyrkogården stod den här ängeln.
Jag gillar motorsågskonst.

I parken fanns den här träskulpturen.
Groda på äpple.

Även i Osby finns det sjöar
Osbysjön heter den här.

Ett tillflöde till sjön.

Som ni ser på bilderna har det varit ömsom sol ömsom mörka moln. 
Men jag slapp regn i alla fall.

Ja då var det blått i Osby också och klockan är halv fem.

Efter 27 568 steg och 16 km gående kändes det lagom att jag ger mig av hemåt.

Två fina små samhällen har jag besökt idag. 

I morgon ska jag operera "hängande ögonlock". 
Inte fullt så spännande men nödvändigt.

Puss och kram



1 kommentar:

Frida sa...

Har heller aldrig riktigt tittat mig runt i Markaryd men känns som det bör göras snart 😊 lycka till imorgon ❤️