lördag 17 juni 2017

Vad gör man i Åhus!

I torsdags började Skånetrafiken sälja sitt sommarkort. 
Jag bestämde mig för att köpa ett och försöka utforska Skåne i sommar. 


Första anhalt blir Åhus. 
Vad gör man i Åhus är då den stora frågan. 
Ingen aning är mitt svar, jag har aldrig varit där. 
Jag frågar ett par av mina vänner som har bra koll på byn/stan och får ihop en ganska lång lista. 
Jag tar tåget från Klippan till Kristianstad och sedan buss därifrån till Åhus. 
Fungerar perfekt!

Min första bild är " kor som glor "
Strax innan Kristianstad stannar vi för att invänta ett mötande tåg. Jag misstänker att det händer just där ganska många gånger dagligen men ändå stannar alla korna upp och glor på tåget som om det var första gången i världshistorien som det händer. 
Det är inte många djur som kan mäta sig med kor i en glotävling :-) 
Jag hoppar, efter busschaufförens rekommendation, av vid hållplats Glashyttan och går sedan in mot byn. 

Jag passerar den här söta lilla oasen. 

Fina kullerstensgator och små pittoreska byggnader på väg ner till hamnen. 

Stranden är mitt första mål. 

Jag går över en bro där Helge å rinner under. Helge å rinner sedan ut i havet. 

Jag hittar den lilla vägen som leder ner till havet. 

Då hoppar plötsligt ett rådjur ut framför mig, den vänder sig om och tittar på mig precis som om den vill säga 
- Se dig för, du går på min väg. 

Sedan spatserar den lugnt iväg igen och hoppar smidigt över ett staket och in ibland trädgårdarna. 

Framme vid havet!

Jag väljer att gå till höger först där jag hittar en plats att att slå mig ner på. 
Jag plockar fram lite fika och passar på att skriva lite grann när jag ändå sitter och njuter. 

Man kan ha det sämre!


Det kommer en söt liten familj och hälsar på. 

Efter en timme eller så är det dags att röra på sig igen. 
Jag följer nu stranden så långt det går åt andra hållet.

Det ser skönt ut men det var kallt som fasen. 

Långt där framme ligger ett fågelskådartorn. 
Dit måste jag ju gå. 

Jag befinner mig nu i Äspets naturreservat. 
Ett skyddat område för massor med olika fåglar. 
Det stod på en skylt att man till och med skulle kunna se havsörn i området. 

Jag såg ingen havsörn men det var fin utsikt i alla väderstreck. 

Våtmark med många olika vadarfåglar. 
Det såg jag däremot en hel del av. 
Vad jag också såg är skogen därborta. 
Jag har nu kommit till strandens ände och om jag fortsätter kommer jag ut i havet. Jag tänker att det kanske går att gå genom skogen tillbaka till civilisationen :-) 

och såklart att det gör. Jag hittar en stig och följer den 

rakt in i skogen. 

Man säger att antingen är man havsmänniska eller skogsmänniska. 
Jag brukar säga att jag är både och. 
Jag tror jag har sagt fel.
Att komma in i en skog utan andra ljud än fågelsång och kvitter det slår havsbrus och måsskrik. 
När jag fick båda upplevelserna inom loppet av fyra timmar känner jag att skogen ligger ett snäpp före. 

Lugnet är totalt!  

Tillbaka i byn igen tar jag en runda i hamnen, 

en stroll i centrum 

och en glass på torget. 
Både Monica och Lilian hade sagt att man MÅSTE köpa Ottos glass på torget. 
Lydig som jag är så gör jag ju det. 
Alltså glassen är hur stor som helst och hur god som helst. 
Jag orkade inte äta upp.

Dags att tänka på hemfärden.

Jag beger mig mot Glashyttan för att ta bussen därifrån tillbaka till Kristianstad. 
Jag går såklart in och tittar. 

Fina saker och dyra saker.

Fina saker och dyra saker. 
Det är verkligen fina grejor dom har där. Är man intresserad av glaskonst ska man definitivt besöka stället. 
Det är inte min grej men fint att titta på. 

En blombild måste ju också få plats. 

Det är en nöjd Marie som beger sig tillbaka mot Lycke. 
Min första Skåneutflykt kunde inte varit bättre. Ganska mycket sol, inte särskilt jobbig vind och en temperatur kring 18 grader. 

När jag kommer hem hittar jag en fin belöning. 
En näve full med solvarma smultron från min härliga skogstomt. 

  

Inga kommentarer: