tisdag 4 juli 2017

Vandringen som hade allt!

Här kommer som utlovat gårdagens äventyr! 
Vi hade bestämt att vi skulle gå runt Simmelsjön. 

En lagom runda på 14 km i skiftande terräng.
Solen skiner så förutsättningarna är bra. 

Just när vi börjar göra oss färdiga för att gå hör vi ett åskväder på avstånd. Nåja det är bara att packa ner regnkläder i ryggan. Jag går ut på farstubron för att knyta på mig skorna, då kommer det en jätteblixt och knall på samma gång. 
Vilken jädra smäll :-) 
Vi väntar en kvart sedan har mullret dragit bort. 
Solen skiner fortfarande. 

Simmelsjön ligger blank som en spegel. 

Det första vi springer på är en larvig typ. 
En ekspinnare enligt experten vid min sida. 

Ett litet vattenfall. 

Ut i skogen ska vi gå!
Pjäx och keps och ränsel på!
Vi är söndagssyndare i små!
Ut och gå!

- Är det här pestskråp, frågar jag Eva. Den ser väldigt liten ut. 
- Nej, svarar Eva. Det där är tussilagoblad. 
Det hade jag ingen aning om att dom ser ut så. Kul att lära sig något nytt. 

Jungfru Marie nycklar. 

Fibla. 

Nu är den fina skogsvägen slut och det är dags att ge sig ut i terrängen. 

Inte mycket till stig här inte. 

Det här är en mycket speciell bild. 
Jaha, undrar säkert vän av ordning. Vad är så märkvärdigt med den?
Detta är min 5000:de bild som jag tagit med denna kameran. 
Jag tycker det är ganska häftigt med tanke på att man tar säkert lika många med mobilen. 

Eva traskar på och för en gångs skull är hon bakom mig. 

Bergstjärnen.

En stor myrstack.

Det finns många trollsländor i kanten på tjärnen. 
Det här är en Jungfru slända. 
Den är knallblå med stora vingar, jag kunde inte fånga den flygande så jag passa på när den satt stilla. 

Slutet på Bergstjärnen. 
Lite mer moln på himlen nu men solen skiner fortfarande och jag går i linne och svettas. 

Myren!
Vi går i kanten av myren och hör åter åskan komma rullande. 
Det molnar på och blir lite kyligare. Jag drar på mig en tröja och vi traskar vidare. 
Så får jag några droppar på mig, vi tittar på varandra och bestämmer att det är nog läge att dra på regnkläderna. När jag fått på mig jackan och har lyckats trassla i ena benet i regnbyxorna börjar det hagla. Ingen småhagel utan hagel stora som spelkulor. Dom hamrar på ryggen och skallen och det känns inte alls skönt. Vi försöker att komma under ett träd för att få lite skydd i alla fall. 

Marken börjar täckas av iskulorna. 

Inga småskitar det här inte. 

Det hjälpte inte mycket att försöka skula i en gran. 

Kulor i granen!

Haglandet övergår i spöregn. 
Ganska häftigt när regnet studsar på vattenytan. 

Även om det öser ner måste man ju fortsätta kortgrafera :-) 


Jag är glad i alla fall. 

Fast att det regnar så ligger haglet kvar på marken. 

Inte ens i vattenpölarna smälter det. 

Nu har det slutat regna för en stund och marken börjar ånga. 
Syntes tydligare i verkligheten. 

Även över sjön lägger det sig en dimridå. 

Mycket hagel blev det!

Vi är framme vid änden på sjön och tänkte att det skulle passa med en fika innan vi följer andra sidan tillbaka. Ingen bra idé visade det sig. Knotten hade vaknat och var också hungriga. Så det blev till att äta medan vi gick. Ja inte knott då utan en macka!

Snart började det regna igen så det här blir sista bilden. 

När vi kom tillbaka till stugan fanns det mer hagel som bevis. Det måste ha kommit häftigt när det samlats vid stuprörets utlopp. 

Efter 14 km på 3 timmar och 35 minuter var det riktigt skönt med en brasa. 
Inte för att det behövdes för det var 21 grader inne men för att det fanns en öppen spis.  


Inga kommentarer: