lördag 15 juli 2017

Ystad, Kåseberga och Ales stenar!

I torsdags tog jag en tur med mitt sommarkort. 

Tågets slutdestination är Ystad!

Nu börjar det närma sig. 

Korsvirkeshus fanns det gott om. 
Kullerstensgator fanns det också gott om.

Stockrosor, klängrosor och klematis fanns vid väldigt många hus. 

Stockrosblomma!

Klematisblomma! 

Klängrosblomma! 

Det här såg lite spännande ut. 
Internationell gatumarknad. 

Fullt med stånd med mat från andra länder. 
Även en del stånd med t.ex. handarbete och andra grejor typiskt för just det landet. 
Jag blev dock inte speciellt långvarig där. 
Doften var minst sagt överväldigande. 
Så många olika kulturers dofter i en salig blandning är inte lockande, i alla fall inte för mig. 

Efter någon timmes traskande i Ystad tar jag bussen till Kåseberga. 

Fin kustremsa. 

Lunchdags!
Är man i Kåseberga måste man ju köpa rökt fisk. 

En liten laxrumpa smakade inte fel :-) 

På väg upp till Ales stenar. 
Fler än jag som besöker dom. 

Några av stenarna. 

Jag fick backa långt för att få med alla stenarna på samma bild :-) 

Fin utsikt.

När jag gick tillbaka ner till hamnen i Kåseberga kom där en flock får springandes. 

Exotiskt som bara den ;-) 

På väg ner kantades vägen av massor med vallmo. 
Fint!

Ibland ser jag roliga eller udda skyltar när jag är på mina utflykter. 
Här kommer tre varningsskyltar med olika budskap. 

Don't even think of parking here! 

Den här var också tydlig! 

Varning för igelkottar! 

Sista bilden för den här uppdateringen är JAG!

Bakgrunden är i alla fall fin. 

Det var en bra utflykt tycker jag. 
Skulle ha velat gå en bit längs med stranden men det hann jag inte med fast att jag åkte med tåget 07.01 på morgonen och var inte hemma igen förrän strax efter sju på kvällen. Det tar ju några timmar med tåg och buss.   


Inga kommentarer: