söndag 8 januari 2012

Söndag kväll!

Yiihaa! Nu har jag bokat flyg till Skottland. 21-30 maj ska jag vandra längs kanalen mellan Edinburgh och Glasgow, det kommer att bli en sträcka på ca 10 mil och som det ser ut nu 5 st övernattningar. Ängel S hjälpte mig lite nu när hon var hemma och kolla efter boende. Vi hittade flera kuliga ställe att övernatta på bl.a.en B&B farm och ett lyxhotell. Nu ska jag bara boka det oxå.
Tänkte att jag skulle ringa dit där jag ska övernatta för att få lite fler detaljer om boendet, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken taktik jag ska ha när jag ringer. Det står och väger mellan två alternativ.

Alternariv 1:
Att försöka prata min bästa skolengelska och be en bön att den som svarar inte pratar skottska.
" Hello, my name is Marie Carlsson. I'm from Sweden and I want to make a reservation of a room.

Alternativ 2:
Att prata någon sorts svengelska och hoppas att vederbörande fattar va jag säger.
" Hej, my namn är Marie Carlsson and I'm calling från Sveden. I'm not good on engelska, so I'm glad om you talk slow. I want to boka a room.

Det finns ett tredje alternativ oxå: Att fråga skotte D om han vill ringa för mig, men det känns lite fegt tycker jag :-) Så det alternativet får va en backup om jag misslyckas med 1:an eller 2:an.

Så det är bara att ge sig på uppgiften. Hujedamig.

" Om du tar tjuren i hornen, vet du var den har huvudet "

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gud lack!! Med frändly hälsninger Tess

Anonym sa...

Äntligen, blir det av -:) så glad för din skull. Du får njuta å bara suga in all skottsk natur å miljö när det är dags. Önska dig all lugn å lycka vännen. Kram min ängel