söndag 1 juli 2012

Bokstäver och siffror!

Jag gillar bokstäver och ord, men ogillar siffror och tal. När då orden och bokstäverna har att göra med siffror och tal får jag problem. Alla dessa ord som är förtäckta betydelser av siffror på ett eller annat vis. Ord som: Källskatt, balansrapport, kundfodringar, sociala avgifter, rörelse kapital, resultatrapport, likvida medel, leverantörskulder, upplupna kostnader, arbetsgivaravgift, bokslut och för att inte tala om moms och skatter.
Fråga: Vem tusan kom på att om man blandar ihop olika bokstäver i en viss ordning så bildar dom ord som betyder siffror.
Svar: Antagligen någon matematiker som inte kunde hålla sig på sin kant och till sina siffror utan säkert var avundsjuk på att det fanns fler bokstäver än siffror och var då tvungen att sno till sig lite bokstäver.

Här följer ett par talande exempel på att bokstäver är mycket roligare än siffror.

En hel massa siffror och hur kul är dom?


Medan det här ett bra exempel på att bokstäver är roliga!



Siffror i en enda röra. Nä, det är inget för mig.


Men dom här bokstäverna tycker jag om.


Jag tror ni förstår min poäng och jag vet att jag sticker ut hakan.
Men det är väl det den är till för.
 Vad vore livet utan en massa utstickade hakor.

Ska bli spännande och se om jag har några matematiker som läsare och ifall dom är modiga nog att protestera mot mitt påhopp.






1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, är ingen matematiker och inte kan jag svänga mig med fina ord men jag gillar bokstäver. Närmare bestämt Saker som inte är tänkt som bokstäver men som ändå blir det. Som skaftetoch hantaget på skyffeln blit ett T, benen på utemöblen blir ett A, klykan på trädet ett Y, örat på koppen ett C, golfklubban ett L/J (tänkte så du förstår) :) finns hur mycket som helst, bara man öppnar ögonen! /Tess