fredag 17 oktober 2014

Det här börjar ju bli spännande!

Tack för att ni troget kikar in hos mig här på bloggen.

Jag har varit ledig sedan i onsdags och hade bestämt mig för att jag skulle åka iväg några dagar. Jag behövde få lite ny inspiration till min bok, och jag vet att det funkar bra att åka iväg någon dag. Det är ju billigt för oss i personalen att bo på våra hotell Bed & Breakfast and Dinner d.v.s. tre rätters middag, för bara £35 alltså knappt 400 kr. Nackdelen är att man bara kan boka tidigast tre dagar i förväg och i mån av plats. Typiskt nog var allt fullt på hotellen som låg på rimligt avstånd. Då började jag kolla på billiga B&B på västkusten i en liten stad som heter Oban. Fullt, fullt, tyvärr fullt, nej vi är fullbokade. Men vad tusan, det är oktober månad. Då visar det sig att det är skollov här i Skottland och inte ett B&B till rimligt pris går att hitta. Typiskt.

Tja, så då bestämde jag mig för att jag skulle skriva i alla fall. Inspiration eller inte. Nu har jag skrivit i tre dagar från morgon till kväll, med bara kortare avbrott för hundpromenad eller Lancegosning.
Inspirationen då? Jodå den infann sig direkt när jag satte mig vid datorn. Nu är diskbänken full med disk och råttorna dansar i hörnen, men vad gör det? Jag börjar närma mig den punkt när jag måste ta ett beslut på hur många sidor boken ska innehålla och hur jag ska avsluta boken.
1. Avsluta med ett slut som utesluter all fortsättning!
2. Avsluta med ett slut som håller öppet för en fortsättning!
Just nu har jag 129 dataskrivna sidor. Jag vet inte hur många boksidor det blir i en tryckt bok.

Sen dyker det upp fler frågor:
Den måste korrekturläsas och rättas. Stavfel, sakfel, grammatiska fel.
Vem/vilka ska göra det? Jag har i och för sig några i tankarna till det.
Hur ska jag få den publicerad?
Kommer någon att överhuvudtaget vilja läsa den? Ja utom min familj då förstås, som inte har något val :-)

Ja det är sådana svåra frågor som jag brottas med en fredag kväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till författarskapet! Eftersom jag varit redaktör och medförfattare till en lärobok så tror jag mig veta att en datasida motsvarar ungefär en boksida dvs om du skriver med 1,5 radavstånd och Times New Roman 10-12 punkter - förlag är kanske inte så lätt att hitta men det finns kanske stipendier att söka?
Lycka till
Hälsar
Eva C