söndag 5 oktober 2014

Rapport från Ochil hills!

Så nu har jag fått några bilder från Evita.

Som sagt, i torsdags var vi och vandra några timmar i Ochil hills.

Vi startar en liten bit på asfalt. 

En gammal kyrkoruin från 1100-talet.
Vi gick in och kollade på de gamla gravstenarna.

Alltså, undrar vilken stackare som ligger begravd här.

Den här ser inte trevligare ut. 

Vi kollar runt en stund sedan traskar vi vidare.

In i en tunnel av Rhododendron buskar.
Kan tänka mig hur fint det är när de blommar i början på sommaren.

Evita gillar också den tanken :-)

Grönt och fint på stigen mellan ormbunkarna. 

Nu har vi kommit kanske halvvägs upp.


Fin utsikt över William Wallace monumentet och Stirling castle som går att skymta som något gult mitt i högra sidan på bilden. 

Här står jag och beundrar utsikten.

Utsikten över River Forth.

Så har vi då nått toppen.
Toppen heter Dumyat och är 272 m.ö.h. 

Vi kommer upp till stenhögen från vars en sida och upptäcker samtidigt den lilla ekorren som sitter där och beundrar utsikten. 
Båda kortgraferar och det resulterar i att vi båda tar kort på ekorren och varandra.

Tittut!


Det här är vad den lille ekorren ser från sin utsiktsplats.
Inte illa!

Fint på alla håll.


Jag förstår att han trivs där. 
Det var ganska blåsigt och kallt så vi tog oss ner en liten bit innan vi fikade.
Det blev inte fler kort tagna av mig denna dagen.
Batteriet i kameran var slut och batteriet i mobilen var slut. 

Ja och så här glada var vi när vi kom ner igen.

Vi hade en riktigt härlig utflykt. Det tog inte mer än knappt en halvtimme att köra dit och väl där så kan man i princip vandra på hur länge man vill. Där är massor av stigar att följa, de är inte markerade så det gäller att hålla koll på var man går och var man byter stig. Ett riktigt bra ställe att åka till för en endagars vandring. Vi gav oss iväg från parkeringen halv elva och var tillbaka vid bilen igen kvart i två. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Häftigt med den lilla ekorren som satt och spana på utsikten! Ni ser nöjda och glada ut, det kan vara en lagom tripp för din yster när jag kommer till våren ;) Kram