söndag 3 juli 2016

Svåra frågor!

På jobb har jag en kollega som är världsmästare på att ställa konstiga frågor. Dessutom hör hon till dom som sällan vill höra svaret utan när man börjar förklara eller berätta så slutar hon lyssna. Jag har dock lärt mig det och försöker svara med så korta svar som möjligt.
Idag slog hon alla rekord i grenen: Ställenfrågautanatttänkaförst.

När hon kommer till jobb halv nio klagar hon över att hon är trött.
- Fy vad jag är trött, säger hon.
- Ta en kopp te så piggnar du till, svarar jag då.
Hon gör så och när hon kommer med muggen säger hon.
- Finns där koffein i te?
- Ja det gör det, svarar jag.
Normal fråga, inget konstigt i den.
- Lika mycket som i kaffe?
- Tja ungefär.
Normal fråga, fortfarande inget konstigt. Jag undviker dock att försöka förklara att det heter tein i te och inte koffein.
- Lika mycket i alla sorters te?
- Tja ungefär.
Fortfarande en ganska normal fråga.
- Vad är det för skillnad på vanligt te och grönt te?
- Egentligen inte så mycket, tebladen behandlas lite olika efter att man plockat dom. Men det är samma sorts blad.
Än så länge håller hon sig till hanterbara frågor.
- Dricker du te?
Okej nu börjar det dra ihop sig. Nu står jag inför dilemmat om jag ska berätta för henne att jag bara dricker Rooibos te eller så kallat rött te. Hur mycket ställer det till om jag drar in ännu en sorts te i hennes hjärna? Ett te som dessutom inte är ett te utan en buske från Sydafrika och som går under benämningen ört.
- Nej inte gärna, blir mitt svar.
Kanske lite fegt men jag tror mig vara vis av erfarenheten att prata med henne. Nåväl, ingen skada skedd och hon dricker sitt te och jag viker handdukar. Vi säger inget på en stund och jag börjar slappna av och tänker att den här frågestunden gick ju ganska smärtfritt. Då säger hon plötsligt:
- Hur får man in koffeinet i tepåsen?

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet väl att alla frågor kräver ett svar,så försök att utveckla det med tepåsen. Kram. Mor.

Eva sa...

Ljug!
Har du inte hört historien om läraren, som beklagade sig för en kollega över en särskilt besvärlig klass:
- Hur står du ut med den klassen? Jag vet inte vad jag ska göra med dem!
- Gör som jag. Jag hämnas på dem. Jag lär dem fel!
Kram från kusin Eva