lördag 25 juni 2016

Sverigevecka del 2!

Efter två hektiska men roliga dagar tog jag det mest lugnt på lördagen. Ett besök i Perstorp på Fothälsan för lite fotfixning. På söndag eftermiddag åkte jag till Helsingborg för att träffa Hampus några timmar. Tre timmar med honom känns som en kvart, tiden bara flyger iväg. 
Från Helsingborg till Häljarp för att träffa syster och systerdotter. 
Övernattning! 

Morgonpromenad vid Saxtorpssjöarna. 

En härlig morgon!

Söt liten nyponros!

Perfekt badställe för hästar och hundar. 

Toto på sommarbete. 
Fullt upptagen med att äta så det blev ingen annan bild av denne fine häst. 

På eftermiddagen bestämde vi oss för att ta en liten Skåne tur.  

Första stoppet blev Bialitt kaffestuga!

Våfflorna var stora och goda men dyra. 

Som tur är så har min syster ett Wifi att ta med sig. 
På det viset kunde även jag ha internet. 

Mycket viktigt med internet så man kan checka in på fb var man än håller hus så att man kan "umgås" med alla sina vänner hela tiden. 
OBS. Ironi. OBS
OBS. Bilden är arrangerad OBS

Nästa anhalt, Odensjön!
Denna vackra lilla oas i Röstånga. 

And!

Näckros!
Personligen gillar jag röda bättre, men även de vita är fina. 

Odensjön!

Vi åker vidare till vårt slutstopp denna dagen. 
En liten minikusinträff i Skäralid. 

Jag säger mini för vi är ganska många kusiner på vår mors sida. 
Med risk för att ha räknat fel på en och annan så hugger jag till med 32 st. 
Vän av kusinordningen kommer säkert att ge mig bannor för eventuell felsägning här men jag tar risken. 
Oavsett korrekt antal eller inte så hade vi fyra en riktigt trevlig kväll. 

Mat måste ju till såklart. 
Huvudrätt!

Efterrätt!

Ett brev hade vi fått av morbror Kalle som skrivit en dikt om hur det kan gå till när fyra tosiga kusiner drabbar samman. 
Tack morbror Kalle! 
Känner du oss?

När det började bli lite väl kyligt i Skäralid åkte jag och syster hem till mor och far. 
Övernattning!

Nästa dag går i nostalgins tecken. 

Jag och syster åker till Åvarps ridskola. 
Inte för att rida utan för att promenera i gamla ridspår och minnen. 
Här red vi regelbundet när vi var barn. 

Underbart fina Söderåsen. 

Ridstigarna finns kvar.

När jag klev ut i denna gläntan kunde jag känna smaken av mjuk pepparkaka med smör och gräddost på och till det varm choklad.
Detta var stället som vi brukade fika på när vi hade "långritt" 

Hagarna såg också ut precis som jag minns dom. 
Exakt här galopperade man på rad. Hästarna visste precis att det var så och gjorde det av sig själv antingen man ville eller ej :-) 

Drickabäcken till hästarna fanns också precis där den borde. 
Nostalgiminnen på högsta nivå.

På eftermiddagen åkte vi till Åbymarknad. 

Bilden är lånad! 

Nostalgikicken var högre i Åvarp om jag säger så! 

 Då är det betydligt mer nostalgi i nästa bild. 
På kvällen innan hemfärd till Skottland tog jag en skön promenad runt Kvidinge. 

Monumentet! 
Till minne av kronprins Karl August som den 28 maj 1810 föll av hästen och dog. Tack vare eller på grund av detta kom ätten Bernadotte in i vår tronföljd. 
Historia har skapats på Kvidinge hed. 



1 kommentar:

Eva sa...

Tack för fina bilder och trevlig läsning. Som vanligt :)
Känns väl inte så viktigt om vi är 30-31-32-eller hur många det är. Vi är många! Kul att se er på bild iaf.
Kramar från en av de många. /Eva