måndag 25 juni 2018

Campingsemester i antågande!

Jag har inte bloggat på länge som ni säkert märkt, men känner mig väldigt sugen på att köra igång igen. Det som har startat mitt sug är att jag håller på och planerar min semester i augusti. För första gången på väldigt många år, eller om ens någon gång, ska jag ha nästan 5 veckors sammanhängande semester.
Jag tänker ge mig på något så vansinnigt som att köra genom Sverige, upp i Finland och över till Norge med målet Lofoten. Dessutom ska jag campa hela vägen och med campa menar jag tälta med allt vad det innebär.
Så med det i tankarna kände jag att jag måste försöka blogga om det. Bloggen är för mig som en slags dagbok med bilder där jag lätt kan bläddra tillbaka och minnas.

Förra helgen gjorde jag en liten provcampingstur på Sturkö i Blekinges skärgård. Här kommer en liten sammanfattning om hur det gick. 

Tankad och klar ger vi oss iväg, jag och min lilla gröna bil. 

Sängen är bäddad!
Att sova med Spiderman ger en viss trygghet!


Vackert väder så en upptäcksfärd är känns bra.

Fint i skärgården. 

Första natten funkar ganska bra, jag sover sällan särskilt bra första natten på annat ställe. Men i gengäld fick jag en fin soluppgång. 

Det är inte så ofta som man är uppe innan Fan har kommit i tofflorna. 

Frukost!
Knäcke med mjukost, vattenmelon och körsbärstomater. 

Enligt beskrivning på campingen så skulle det finnas ett rökeri inte alltför långt därifrån. Det måste jag ju såklart leta upp, jag gillar verkligen rökt fisk. 

Fin liten väg i alla fall. 
Jag gick och jag gick och jag gick. 

Ja men så låg det plötsligt där!
Inte alls vid havet som jag hade föreställt mig utan mitt ute på landet. 
Massor med rökt fisk i alla de former, jag köpte en bit örtkryddad varmrökt lax. 
Ops. 170gr för 65 kr. 

Kokt nypotatis, fisken, gräddfil och hackad knipplök. 
MUMS!

När matkoman släppt var det tid för en ny upptäcktsfärd. 
Jag hade läst att det skulle finnas ett litet naturreservat så det var bara att ge sig iväg och leta efter det. 

Hittat!

Bra start!
Jag älskar skogsstigar i solsken. 

Det är inget fel på skogsstigar i skugga heller. 

Efter några kilometer kom jag fram till havet. 

Jag gillar havet med.

Efter en hel dag på gående fot var det ganska skönt att stoppa dom i det 20 gradiga vattnet. 

Andra natten gick bättre än första. 
Jag gick och la mig redan halv tio, man blir trött av att fota soluppgången så det blev ingen solnedgång för min del. 
Jag vaknade vid fem av att det sa splash mot tältduken.
Typiskt, tänker jag. Det har börjat regna. 
Jag känner då att det är nog lika bra att gå och kissa innan det börjar regna på allvar.

Det var inte regn.
Det var en fågel som fullkomligt sket i att jag låg där och sov.  

Efter en lång frukost och en dusch var det dags att packa ihop tältet med tillbehör och dra mig tillbaka hemåt. 

Hejdå Sturkö!
Trevligt att träffas vi kanske ses igen eller kanske inte. 
Jag känner mig väldigt nöjd med min testcampning. 
Det har gått väldigt bra, några detaljer som behövs rättas till men i stort har det funkat bra. 
Att det sedan har varit fint väder utan regn gör ju såklart saken inte svårare i alla fall. 


  När jag sedan tankar och räknar på bensinförbrukningen blir jag inte heller besviken. 
39,6 mil på 18,67 liter är inte så illa för en Chevrolet :-) 

Jag tänkte att jag skulle göra minst en till provcampning innan det stora äventyret. 
Beger mig en sväng ner mot Österlen på torsdag. 

Vi ses.
Puss och kram 



1 kommentar:

Unknown sa...

Lycka till både med test och resan på riktigt!
Kram från Kusin Eva