tisdag 10 september 2019

Stora sjöfallets nationalpark!

Idag har vi varit på utflykt till Stora Sjöfallets nationalpark.

Jag har tagit massor av bilder som jag kommer att bomba er med. Alla bilder kommer inte att ha kommentarer, dels för att dom talar för sig själv och dels för att jag kan inte komma ihåg alla namn på alla sjöar och fjäll 😁

Vi åker lilla båten över till andra sidan sjön där bilen står parkerad.

På väg!

Snö på fjället.

Kortgraferingsstopp vid sjön Langas.

Langas.

Anders har tagit fram stora kameran.

Kolla bakgrunden först, kolla sedan på mig och framför allt mina ögon, speciellt det högra.
Igår på skogspromenaden fick jag ett gäng knottbett i ögonbrynen. I natt vaknade jag och kunde inte öppna högra ögat. Jäkla knott, stora som små flugor och giftiga, i alla fall för mig.
Nu har det mesta lagt sig, men kliar som tusan.

Så himla vackert.

Nieras fjäll.

En annan sjö som är en damm.
Satisjaure damm.

Vi passerade ett ställe där det för ett antal år sedan föll ner ett stort klippblock mitt på vägen. Det var så stort att det inte gick att flytta så man valde att dra om vägen istället.
Fjället Slugga ser man i bakgrunden. 

Stenblocket.
Ser kanske inte mycket ut för världen men.....

ställer man kusin Eva på den lilla stenen framför så får man en annan syn på den.

På andra sidan sjön ligger Sarekfjällen i Sareks nationalpark.
Längs till höger, nästen skymd av molnen, ligger Akka fjäll.





Vi besökte Laponia Naturum som har en utställning om samer.
Tji fick vi, det var stängt.
Ganska häftig byggnad i alla fall.

Omgivningen var det inget fel på.


Eller hur?

Ett häftigt litet stenblock får bli dagens sista bild.

Ännu en härlig dag i paradiset, trots svullet öga 😉


Puss och kram

3 kommentarer:

Eva sa...

Krya på dig! Tur att inte båda ögonen svullnat igen. Då hade du inte sett några fjäll!
Kram från kusin Eva

Frida sa...

Aj då, ser inget vidare ut med ögat 😬 hoppas det lägger sig snart igen! Kram

Unknown sa...

Vilka fina bilder. Tänk så mycket man har missat i sitt liv. Blir lite avis. Kram