torsdag 4 juni 2020

Firaförstasemesterdagentripp!

Äntligen semester!
Skulle haft semester i maj men av olika anledningar kunde jag inte få min semester. Istället blev det mer jobb än vanligt. 

Jag firade min första semesterdag med att gå 8 km till Lärkesholmssjön för en övernattning i vindskyddet där. 

Jag startade hemifrån och första biten är asfalt.


Harry Potter i lurarna.
Lurarna stängs såklart av när jag kommer till skogen, då vill jag ju lyssna på tystnaden och fågelsång.

På tal om Harry Potter.
Om man ska lyssna på Harry Potter så ska man lyssna på engelska. Stephen Fry är en fantastiskt duktig uppläsare. Björn Kjellman som läser svenska översättningen gör det helt okej men har en bra bit kvar innan han når samma nivå som Stephen Fry. 
Bara ett tips 😀

Rhododendron.


Efter en kilometer blir det grusväg innan

stigen in till skogen dyker upp.

Fortfarande finns det några blommande liljekonvalj.


Efter 3 km så kom då skogen.

Tydliga spår efter vildsvin.

Mellan träden kan man se lilla Lärkesholmssjön.

Liten paus vid lilla sjön.
I kropp och knopp sänker sig ett härligt lugn.

Stigen längs med sjön är helt i min smak.

Framme vid vindskyddet i Lärkesholmssjön.
Tomt! Jippi!

Efter ombyte till ickesvettiga kläder och bäddning av sängen 

slår jag mig ner och njuter av fågelsång och vågskvalp från sjön.
Friden håller i sig knappt en timme sedan dyker det upp ca 20 barn i 10-15 års åldern plus ca 10 vuxna. Det visar sig vara orienteringsklubben som ska ha en liten tävling och korvgrillning. 
Typiskt!
Jag pluggar in mina lurar och försöker att stänga ute ljudet av stojande ungar. Vid åttatiden har dom avlägsnat sig och lugn och stillhet råder igen. 
Kvart i nio kommer tre killar som har tänkt sig att dom ska grilla. Dom lämnar dock vindskyddet efter att jag vänligt men bestämt talat om att det råder eldningsförbud och det gäller även grillkol 😁

Läggdags!
Tofflorna står beredda för ev. nattligt toabesök. 
Ingen dålig utsikt att somna till, eller hur?

Klockan är halv tre på natten. Nästan fullmåne därav ljuset. 
Toabesök!

Kvart över fem dansar älvorna på sjön.

God morgon!

Frukostgröten på gång.

Att ha den här utsikten minskar inte aptiten direkt.
Magiskt!

Magisk är kanske inte rätt ord för att beskriva toaletten, men den är väldigt fin och fräsch.

Till och med en liten spegel finns det.

Packad och klar för att traska hemåt igen.


Tack för inatt Lärkesholm.

Skogsbild!

Skogsbild!

Inläggets sista bild får bli på några lupiner.
Många, ståtliga och färggranna pryder dom våra vägdiken och ängar.
MEN, jag har lärt av kusin Eva att det är ogräs och att dom tar över och slår ut alla andra blommor som också borde finnas där. 
Trist att dom är så taskiga, tycker jag. 

Nu har jag samlat lite ny energi och är redo att möta semestern 😎

Puss och kram!

Inga kommentarer: