onsdag 14 september 2011

Hört i affären!

Idag hörde jag något gulligt i affären.

Framför mig i gången gick en mamma och en lite påg på kanske 4-5 år. Dom gick där och pratade om va dom skulle ha till middag och pågen hade flera bra ideér. Han var riktigt lill gammal och snusförnuftig. Det var kul att lyssna på deras samtal så jag höll mig bakom för att kunna fortsätta tjuvlyssna. Dom stannar till vid kyldisken med korv och då lät det så här:
- Mamma, vi kan väl ha potatismos och korv till middag, säger pågen.
- Ja, det kan vi ta, det var länge sen vi hade det, svarar mamman.
- Jag vill ha sån korv som vi fick hos farmor en gång den var så god, säger pågen och tittar bedjande på sin mamma.
- Ojdå, vad var det för en sorts korv då, undrar mamman.
- Den var ganska tjock och så här lång, säger han och visar ett avstånd mellan sina händer.
Mamman tar ner ett paket lunchkorv från hyllan och håller upp det mot pågen och frågar:
- Såg dom ut så här tror du, frågar hon.
- Ja, svarar han. Det liknar dom i alla fall.
- Då tar vi dom jag ska bara läsa vad dom innehåller. Du tål ju inte mjöl så jag ska bara se så att du kan äta dom.
Hon håller upp paketet för att läsa innehållsförteckningen, provar med lite olika avstånd för att hitta skärpan och inser snart att hon inte kan läsa på paketet.
- Ahhh, vad dom tvunget ska ha liten text jag kan ju inte se vad där står, utbrister hon irriterat.
- Men bli inte arg mamma, säger pågen och sträcker sig efter paketet. Jag kan se till dig.
- Men lilla gubben, det hjälper inte att se, jag måste kunna läsa vad där står.
- Men jag KAN läsa till dig, säger han bestämt.
Mamman ger honom paketet och han börjar läsa.
- Där står så här mamma, säger han efter några sekunder. I detta paketet ligger korv, den är god och ska ätas varm med potatismos och senap. Om man vill kan man dricka mjölk till.
- Men säger mamman skrattande, står där verkligen så?
- Ja det gör där, och där står lite till, fortsätter han.
- Jasså vadå?
- När man ätit sin middag kan man äta chokladpudding med vispgrädde till efterrätt, läser han med ett stort leende i hela ansiktet.
- Jaha, om det står så på paketen så måste vi ju lyda eller hur, säger hon och rufsar pågen i håret.

Ja vad säger man, det finns många sätt att blidka sina föräldrar på. Det här tyckte jag var ovanligt kreativt och smart. Den där grabben kan det nog bli nåt stort av så småningom.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, kungligt! /H

Nenny sa...

Haha!
=)

Jan Olof sa...

Vilken grabb, han kommer gå långt!Tack för att du delar med dig :D