fredag 30 september 2011

Fredagsfunderingar!

Idag har jag funderat lite på "pengars värde" och hur olika jag tänker när jag ska handla nåt. Här kommer några exempel som slog mig.

* Jag tycker att 14 kr för en parisebulle på fiket är dyrt, men har inget emot att betala 14 kr för ett kilo frukt.
* Jag kan gå in i bokhandeln och handla en inbunden bok för 159 kr och tycka att det är ett bra pris, men inte gå till systemet och handla vin för 159 kr.
* Jag är mycket tveksam till att handla ett par byxor för 700 kr, men hade inga betänkligheter när jag köpte min nya ryggsäck för exakt den summan.
* Jag drar mig för att lägga 1000 kr på en ny vinterjacka ( som jag för övrigt är i skriande behov av), men kan däremot spendera 1000 kr på bra träningskläder.
* Jag skulle fundera en bra stund om jag verkligen tycker det är värt att betala 4500 för en veckas semester utomlands, men behöver inte tänka länge när jag ska betala medlemsavgiften till golfklubben.

Visst är det lite konstigt hur olika man värderar pengar. Beror antagligen på ens intresse.

Inga kommentarer: