onsdag 21 september 2011

Två dagar och en natt!

Nu är jag tillbaka i verkligheten igen. Jag har haft två toppendagar och en bra natt (tror jag i alla fall, jag har sovit så jag är inte riktigt säker). Tack för att ni höll tummarna, vilket ni måste gjort, för jag slapp nästan regn. Bara en liten skvätt i går eftermiddag, och då hade jag bara en liten bit kvar till slottet. Några tyckte att det är fusk att övernatta inomhus när man vandrar, men mina änglar tyckte att jag skulle sova och äta gott när jag gått hela dagen och skulle fortsätta nästa dag. Så dom skramla ihop till rum och mat och det är jag glad för. Det var riktigt skönt att duscha och gå och sätta sig till dukat bord och sova i en säng. Tack mina älskade änglar.
Någon/några ska kanske fundera en stund innan man kastar sten i glashus :-)


Klockan är 08.15 och platsen är Grå Läge som ligger mellan Viken och Domsten. Solen skiner och det blåser friska vindar. T skjutsade mig hit och härifrån går starten.


Hamnen i Domsten


Vy med Danmark i bakgrunden, så här såg det ut i många kilometer Fint.


En gammal hederlig "fira ner båten i havet vev"


Visst är det höst men än finns det väldigt vackra blommor att njuta av.


En vacker nyponros, de borde inte blomma nu kan man tycka, men jo, uppenbarligen gör dom det.


Just det, så här ska det se ut den 20 september.


Ja, vad säger man, naturen är fantastisk.


Verkar som om det blåst här förrut. Snacka om vindpinad björk. Häftigt.


En liten skymt av Kulla Gunnarstors slott.


En ännu mindre skymt av Sofiero slott.


Dagens lunch. Ingen slottsmiddag precis men det kommer ju till kvällen.


Framme vid Örenäs Slott. Klockan är 16.20. Alltså 8 timmars vandring, ett helt okej dagsverke.


Utsikt från mitt bord i matsalen. Inte fy skam.


Förrätt: Carpaccio med syltade kantareller, hyvlad permesan, tryffelcréme och rostade valnötter.


Varmrätt: Ankbröst med daddelsky, potatisterrinne och puré av sötpotatis.


Dessert: Chokladterrine, vaniljglass, kolasås och jordnötscrunch.

Herregud va det var gott alltihop. Mmmmm.


Ny dag, nya äventyr. Samma vind och väder. Samma hav men andra stenar.
Klockan är 10.10.


Vy från Hilleshögs backar och dalar.


Skyltar med mer eller mindre tydliga budskap. Frågan är om man får passera på cykel om man bara trampar hela tiden så att man aldrig åker frihjul eller?!?
 Fast det är kanske bara jag som är trög.


Den här är däremot solklar tycker jag.


En mycket märklig skylt. Men tydligen behövs den uppmaningen. Knepigt.


Dagens lunch. Bullen snodde jag vid frukosten och kexchokladet köpte jag i receptionen. Perfekt mat för den som vandrar. Eller inte :-)


Resturangen på Borstahusens camping. Först när jag såg skylten tänkte jag: Vad är det för namn Seven, sen fattade jag SeVen ja det är ju klart. man ser ju Ven från campingen.
Bra tänkt.


Jodå, man ser Ven fast att det är väldigt disigt.


Citadellet i Landskrona. Nu är det bara 7 km kvar till slutmålet.


Framme hos syster i Häljarp och klockan är 15.30. Dagens promenad tog drygt 5 timmar.
Fötterna är lite ömma och benen något stumma. Spännande och se vad benen säger på passen i morgon.

Vilka härliga dagar.
 Gött att känna att man faktiskt kan gå långt med rätt utrustning och bra kondition.








1 kommentar:

Nenny sa...

Vilken tur! Skönt att du slapp det mesta av regnet. Jag fattade inte heller Seven, men det var ju fyndigt.
Mums på maten!! =)
Kram kram