fredag 25 maj 2012

Ännu en fantastisk dag!

Där fanns ingen tocke i hönsgården. Men....där fanns kor i hagen. Klockan 05.52 vaknar jag av att dom råmar strax nedanför mitt fönster. Eftersom jag hör till dom som har svårt att somna om så förblir jag vaken. Jag ligger och lyssnar efter andra ljud, hör att någon grejar på nedanvåningen och kommer ihåg att där var någon som skulle äta frukost klockan sex. Jag hör ett annat ljud, en snarkning som inte går av för hackor. Vi är fyra stycken som bor där. I rummet bredvid mitt bor den som ska äta frukost klockan sex. Jag utgår ifrån att den personen är vaken. Då återstår det äldre paret som jag träffade igår, deras rum ligger två dörrar längre ner i korridoren. Måtte den som icke snarkar i det rummet ha öronproppar :-)

Här är dom skyldiga, ja till råmandet alltså.
Som ni ser så är det en rejäl dimma ute och det blåser lite.


Efter en Full Scottish Breakfast, innehållande bacon, stekt ägg, korv, tomat, champinjoner, bröd och juice. Jag bonna med youghurt, färska bär och flingor. Är jag redo att ge mig ut på dagens etapp som är den kortaste av dom. Bara 15 kilometer. Jag ger mig av kvart i tio, lite senare idag p.g.a. att hon som ägde stället var väldigt pratig ( och det är ju inte jag ) haha. Hon blev eld och lågor när jag berättade att ängel S och skotte D ska gifta sig i september på The Three Kings. Då berättade hon att där hade hon jobbat för 10 år sedan och att det kom att bli så fint, fantastiskt, perfekt och en massa andra adjektiv. Jag fick lova att maila kort på brudparet.

Linlithgow Palace.
Ett fint slott som vad födelseplats för Queen Mary en gång i tiden.
Linlithgow är ett mysigt litet samhälle.


Dagens första kanalbild :-)
Etappen idag började i ganska öppet landskap med åkrar och kullar runt om.


En ljusgul rhodedenderon som växte vilt i kanten.


Ja jag vet, det finns syrener i sverige oxå. Men jag tyckte att dom var fina.
Dom blev lite suddiga för det fläktade lite så dom rörde sig.
Som ni ser så har dimman lättat och solen lyser från en klarblå himmel.


Jag passerade något som verka vara en form av kolonilotter.
Där var små redskapssjul som inte går att bo i.


Jag utgår ifrån att den här inte används längre.


Men den här funkar nog. En grävmaskinsbåt.


Så då ger jag mig in i skogen.
Vyerna och känslan är helt annorlunda här. Det är alldeles tyst så när som på fåglarna.
Inget ljud av bilar, tåg eller andra störande element. Amazing.



Jajemen, en gammal hederlig smörblomma.


Hör ni stillheten och lugnet?


Den här bänken är till minne av Greg Watson som dog här 17 maj 1994.
Ja men då sätter jag mig här i all stillhet och fikar och njuter av att jag är i livet i alla fall.


Ännu en av dessa ankor med ungar. Dom är så söta.


Små söta blåa blommor, de ser ut som förgätmigej. Men det tror jag inte att det är.


Dagens sista kanalbild. Vill bara försäkra mig om att ni har fattat.


ÄNTLIGEN!
Jag har nog sett minst 20 svan par och alla har varit antingen ruvande eller barnlösa.
Äntligen fick jag se svanungar, 3 st hade dom och det var med risk för hälsan jag tog kort på dom.
Precis när jag tagit kortet, fräser hanen och börjar simma mot mig.
Jag vänder mig hastigt om och går därifrån.
Inte vill jag bråka med en svan inte.


Framme!
Här ska jag sova min sista natt på denna turen.


Jajemensan, en säng blev det igen.




och ett badrum.


Hmmm, när jag skulle ladda min mobil hittade jag detta uttaget.
På väg ut ur väggen och med ett uttag sprucket.
Jag kan riktigt höra elektriker P & T säga "Använd inte det där Marie"
Såklart, så använde jag INTE det :-)


Dagens middag intog jag i hotellets matsal.
Vanlig hederlig kyckling i curry med ris. Helt okej.


Äpple, körsbär och blåbärs paj med vaniljglass.
Men inte riktigt i klass med Frankie & Bennys äppelpaj, men riktigt god var den.


Jag har haft ännu en fantastisk dag och det känns lite trist att jag bara har en dags vandring kvar på denna turen. Även idag har det varit sol, 25 grader men lite mer vind än de andra dagarna. Kan knappt fatta att jag haft sån tur med vädret.  
Fast jag tror att det passar min kropp ganska bra med ett par dagar med "normala" promenader nu. Benen är rätt tunga och jag har faktiskt lite känning i höger hälsena. Inget farligt men jag tror att lite vila kommer att göra susen.

Jag har dessutom fått värmeutslag på fötterna och låren.
Av hänsyn till mina läsare tog jag inget kort på mina lår :-)


Over and out!


1 kommentar:

Anonym sa...

Nä Marie, never mess with a swan.. Ja, jag talar av erfarenhet =/ kanske det jag behöver för att ta nästa steg i snabbhet i löpspåret, en folkilsken svan hack i häl.. Du kan tro jag varit snabb i uppförsbacke några gånger.. :)
Fortsatt avundsjuk....Ta det lugnt sista dagen och njut extra mycket :)) /Tess