söndag 6 maj 2012

Golfspelare!?!?!?

Idag har jag spelat årets första svenska golfrunda. Säsongens första golfrunda spelade jag som bekant i Skottland. Jag tycker att det låter lite coolt att säga att "jag var över i Skottland och spelade golf" Nu vet ju ni som följer min blogg att banan som jag spelade i just Skottland inte va speciellt cool, men dock......

Jag spelade med P, I och T och resultaten var högst ojämna på oss alla så därför ska ni slippa höra om dom. Det jag däremot ska berätta om är alla konstiga uttryck som golfare uppfinner och säger. Hela tiden.

Som golfare tror man att det går att prata alternativt skrika på bollen så att den gör som man säger.
FLYG, RULLA, STOPP, SITT, SVÄNG, NER, LYFT, MEN GÅ I NÅN GÅNG DÅ,

Det finns oxå en massa uttryck man inte hör nån annanstans.
* Hade den inte rullat ner i bunkern hade det vatt ett bra slag.
* Om inte greenen lutat så hade bollen gått i hålet.
* Synd att du träffade marken före bollen annars hade det kunnat bli riktigt bra.
*  Ifall inte vinden fått tag i bollen hade jag nått in på green.
* Om inte trädet hade stått där skulle jag haft fritt inspel.
* Om jag träffat bollen som jag skulle så hade det blitt som jag ville.
Ja som ni ser och förstår så är det bara yttre omständigheter som påverkar resultatet på golfrundan, INTE den som håller i klubban.

Det har under dagens runda myntats en del nya uttryck som jag inte hört förrut. De flesta stod faktiskt T för, helt omedveten om det själv :-)

Som när han skulle slå sitt tredje slag in på green. Han missar och slår bollen rakt till höger och i skiten. Då säger han " ah nä, inte just nu"  Eller som när han puttar i sin boll på femte slaget efter att ha varit i skog och andra bekymmer och faktiskt räddar sig själv med en bra putt. Då säger han, " en bogey, det var bra räddat, den är jag jätteglad för " och samtidigt ser han ut som om han sålt smöret och tappat pengarna.
P som ganska ofta inte är helt tillfreds med sina slag överraskade oss alla med att efter ett bra slag säga " Om jag får säga det själv så är jag riktigt självnöjd med det slaget " Jag roade mig med att kolla i Svenska Akademins Ordlista om ordet " självnöjd " fanns med och det gjorde det inte. Så P har uppfunnit ett nytt ord.

Kontentan av detta är att om golfspelet inte funkar så kan man i alla fall lära sig nya ord och uttryck. Tack snälla P, I & T för att ni tog med mig på en härlig eftermiddag.  



Inga kommentarer: