lördag 12 maj 2012

Såld!

Nu är lilla Pärlan såld. Fast inte helt utan trubbel. Om ni minns så fastnade ju den där "skyddahjulenfrånstöldmutter" så jag bara fick bytat två hjul. Bara att köpa en ny tänker jag då. Dagen efter går jag in på Volvo i Klippan för att fixa det. Jag går fram till "kundtjänst" disken och väntar där. Han som jobbar där reser sig genast upp och säger:
- Hej, vad kan jag hjälpa dig med.
- Jo, jag har en Volvo 745 som har en sån där "skyddahjulenfrånstöldmutter" och nu har den fastnat på ett av hjulen och jag får inte loss den. Jag skulle behöva köpa en ny.
- Vad är det för årsmodell, frågar han.
- En 88:a, säger jag.
- Vilken tur du har, säger han leende, en sån har jag hemma.
- Va bra, då vill jag gärna köpa en sån, utbrister jag och ler tillbaka.
- Sa du att den andra satt fast på hjulet, undrar han.
- Ja den sitter kvar. Tyvärr, tillägger jag och ser lite besviken ut.
- Inga problem, jag har en en "draavskyddahjulenfrånstöldmuttermojäng" bara att sätta den på muttern och sen dra av den. hur enkelt som helst säger han och ler än bredare.
- Oh tack, vad snällt av dig. Vad kostar det här kalaset då, säger jag och ser lite frågande ut.
- Tja, en femtiolapp, blir det bra.
- Toppen, det tar jag, svarar jag snabbt innan han hinner ångra sig. jag tar mina grejjor och går leende från Volvos kundtjänstdisk.

Fantastiskt bra flyt det där, synd att det bara var i mina drömmar det gick till så.

SÅ HÄR SÅG DET UT EGENTLIGEN:

Jag går fram till kundtjänsdisken och väntar, han som sitter där tittar hastigt upp bakom datorskärmen men säger inget. Jag väntar och väntar, sen väntar jag en stund till och ännu en tills han plötsligt reser sig upp och säger:
- Ja.
- Hej, svarar jag artigt (man är ju väluppfostrad). Jag skulle vilja köpa en ny "skyddahjulenfrånstöldmutter" den andra sitter fast på ett av hjulen när jag skulle byta däck.
- Jaha, har du serienummret? säger han och ser fullständigt ointresserad ut.
- Nä, det visste jag inte att det fanns något, svarar jag.
- Det står på den förpackningen den andra muttern låg i, säger han syrligt och tillägger om du inte har nummret får du köpa en hel sats.
- Hur menar du nu, säger jag frågande.
- Jo alltså, säger han i en ton som får mig att känna mig som om jag är den mest korkade person han någonsin träffat. Om du inte har nummret så får du köpa en hel sats med muttrar i olika storlekar och använda den som passar.
- Alltså, bilen är en 88:a, svarar jag lite vass i tonen. det finns inte en chans att jag har kvar någon sån förpackning.
- Jasså, det var en sån gammal bil, säger han och himlar med ögonen. Varför sa du inte det med en gång.
- Du frågade inte, och nu är inte min ton vass längre den är knivskarp. Så vad gör jag nu, frågar jag.
- Du får gå ut till killarna i verkstan så får dom hjälpa dig, säger han och vänder sig om för att gå.
- Så det finns alltså ingen "skyddahjulenfrånstöldmutter" jag kan köpa, säger jag.
- Nä, det finns det inte, svarar han med ryggen mot mig.

Fasen oxå tänker jag och är nu riktigt irriterad. jag går mot dörren som leder till verkstan. Men innan jag trycker ner handtaget ångrar jag mig och går tillbaka till kundtjänstdisken.

- Förresten det var en sak till, säger jag och nu är min röst sammetslen (ialla fall tror jag att den var det)
- Jaha, svarar han och bemödar sig inte att titta upp.
- Titta här, säger jag.
Han kollar upp, vi får ögonkontakt och då säger jag.
- Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag störde dig på ditt arbete, du kan vara helt säker på att det kommer aldrig att hända igen.

Jag vänder mig om och traskar ut i verkstan. Där pratar jag med en av killarna som faktiskt är trevlig och lite serviceminded.

För att snabba på historien lite så slutade den med att Volvo ville ha 900:- för att fixa till mina hjul och Klippans Vulk ville ha 500:-. Kanske inte så svårt att gissa vem som fick jobbet.

Nu är hon såld i alla fall och ska lämnas idag. Kommer att kännas lite vemodigt, hon har funnits i mitt liv sen -96 så det är ju några år.





Inga kommentarer: