torsdag 29 maj 2014

Maries mat blogg!

Nä jag skoja bara, det här är ingen matblogg. Det finns tusentals sådana. MEN dagens inlägg ska faktiskt handla om mat.

Igår gjorde jag min egen granola eller musli om man hellre vill säga det. I morse käka jag det till frukost, tillsammans med naturell yoghurt och färska jordgubbar.

 Finns bara ett ord att säga Mmmmmmmmm.
Dessutom är den superlätt att göra och jag vet att den innehåller bara sånt som är bra för mig. 
Man kan såklart använda det som man gillar, men det här stoppade jag i.


2 dl hasselnötter
2 dl mandel
2 dl cashewnötter
1 dl pumpafrö
1 dl solroskärnor
1 dl russin
1 msk kanel
2 msk flytande honung
Hacka nötter och frö till valfri storlek. Blanda allt utom honungen och häll i en långpanna. Ringla över honungen. Rosta i ugnen i 150 grader i 20-25 min. Rör om ett par gånger. Låt svalna och förvara sen i en burk med tättslutande lock. 
Superenkelt och gott!

Härom dagen när jag pratade med mor så hade jag två önskningar till henne nästa vecka när jag kommer till Sverige. Sill och potatis och grillad korv med bröd. Jag äter sällan potatis och i stort sett aldrig bröd och är egentligen ingen stor fan av korv. Men nu när midsommar närmar sig och nypotatis har landat i butikerna, ja då kommer suget. Sen när folk håller på att grilla runt omkring en så lockar en hederlig grillad med bröd :-) 

Så idag tjuva jag lite och gjorde en kompromiss. Eftersom man inte kan få tag i inlagd sill här (utom på IKEA, och den är inte ens god) så jag stekte en bit lax, koka nypotatis, hacka rödlök, klippte gräslök och soured cream. Soured cream smakar i stort sett som gräddfil. 

Yummiiii!

Och äter man nästan sill och potatis måste man ju äta färska jordgubbar till efterrätt. 

Färska skotska jordgubbar, socker, ovispad vispgrädde och en liiiiiten skvätt mjölk. 

Alltså hur gott var inte allt detta?

Supergott!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm - ser gott ut - har också tjuvstartat med nypotatis - den är som bäst nu efter denna tidiga vår så det är för länge att vänta till midsommar - ett annat tips vid sidan av den grillad korven är grillad grön sparris med lite rapsolja och flingsalt - går inte av för hackor!
Ha en trevlig tur till Sverige!
Hälsar
Eva C

Ingela sa...

Det är samma lycka varje år när mamma ringer och säger att de första nypotatisarna är inköpta. Då läggs alla andra planer till sidan :-) I år var det redan den 2 maj