torsdag 1 maj 2014

Dag 3 och Dag 4!

Dag 3 Spittal of Glenshee - Kirkston of Glenisla  23 km.


Jag klev inte upp utsövd direkt. Sängen var för hård, det var för kallt i rummet jämfört med täcket, dessutom fuktigt och luktade mögel. Men upp klev jag, frukost serverades från klockan åtta. Men den var inte färdig förrän närmare halv nio och då var den inget att hurra för. När jag checkade ut klagade jag på rummet och på frukosten. Så istället för att betala £35 för rummet betalade jag £20. De glömde ta betalt för mina nachos och vattnet. Så fast att jag åt middag där på kvällen så betalade jag bara £33.50 för rum, frukost, lunch och middag. Alltså 1.50 mindre än för bara rummet. Jag påminde så klart inte dom om misstaget med lunchen :-)

Redo och klar.
Lägg märke till hur disigt det är bakom mig.
Frågan är inte om det ska börja regna utan när?

Ser ut som en bra början idag med.

Det här var en märklig syn, jag såg den på flera ställen.
Det är mullvadar som de hängt upp på översta taggtråden.
Undrar varför?

Undrar om de här fåren också är ute på vandring?

En färist, har passerat massor av sådana.

Följer stängslet i fårahagen.
Ser ni bergen?
Det gör knappt jag!

Litet vattenfall!

Snacka om låga moln, man kan nästan ta på dom.

Från fårhage till kohage!

Den här sötnosen blängde under lugg på mig.
Tur att han inte fick för sig att anfall, man känner inte direkt att man vill syna hornen närmare.

Den här var en riktig cooling. 
Jag passerade bara på några meters avstånd, men den rörde inte en fena.
Bara glodde på det viset som bara kreatur kan. 

Jag är glad att det varit torreväder några dagar.
Känns som om det kan bli "lite" lerigt här.


Fina vyer idag med.
Dock en aning disigt för att komma riktigt till sin rätt.

Hm, det här ser spännande ut.
Undra vad som finns bakom kröken?

Det här slottet bara dök upp.
Fint som tusan.
Det var omgärdat av hög stenmur med taggtråd ovanpå.
Helt tydligt att någon mer "betydande" person bor där,

Så blev det asfalt en stund.

Snacka om snöpinne.
Det är ett tjockt järnrör. 
Det är annat än de pinnar som pryder dikeskanten i Sverige

Det var faktiskt helt okej med asfalt en stund. Det var skönt att bara att kliva på och inte behöva titta var man satte fötterna hela tiden. Och vyerna var beundransvärda.

Den här tjuren låg alldeles ensam i en hage. Den var enormt stor, modern med piercing i näsan också.

Den här fina stenbron skulle passeras.
Då kom jag på att det är kanske tid med en tävling igen.
Det var länge sedan. Så frågan är helt enkelt:
Vad är det röda på höger sida på bron?
Svara inte här utan skicka ert svar till min mejl istället.
www.mariecarlsson63@hotmail.com
Vinnaren utses och presenteras lördagen den 10 maj.
Priset kommer att bli en överraskning för den som vinner :-)

Floden som rann under bron.

Jaha, då bär det iväg uppför.
Dessutom börjar det regna så det är bara att hoppa i regnstället.

En bit upp, finfint.

Det fortsätter uppåt.


Väl uppe så fanns denna sjön att beskåda.

Tänk om det varit klart väder.
Amazing!

Ja så var det dax för lite skog.

En mysig skogsväg.
Det var ganska tät skog så den höll regnet på en acceptabel nivå.

Det här är dagens sista bild, sen regnade det för mycket för att ta fram kameran.

Jag var inte helt genomblöt när jag kom fram, men rätt så frusen.
Rummet var inte klart så jag fick vänta tio minuter på det. När jag sedan äntligen kom ur kläderna så var där inget varmvatten, en säkring hade gått. 

Som tur var hade dom en brasa redo i puben så det var bara till att bänka sig där för att tina upp lite. Det blev inga bilder på mitt rum för när jag kom på det så hade jag redan spridit ut mina saker i hela rummet för att de skulle torka :-)

Tredje etappen var 23 km  jag gick 36.563 steg och aktiv tid var 5.49.23 


Dag 4 Kirkston of Glenisla - Alyth  18 km
En okej natt trots lite hård säng även här. Frukosten var okej, fast yoghurten hade gått ut i datum den 23/4. Som kompensation för varmvattnet och yoghurten så fick jag två marsbars, en banan, ett äpple och några kakor. Det fick duga som färdkost. 

Här bodde jag.
Lägg märke till vattenpölarna, det regnade större delen av natten så jag misstänker att det kan vara lite våtare i markerna idag.

Idag är det kallt och blåsigt och regnet hänger i luften. 
Så det var lika bra att klä sig i regnkläder från början. 

Över bron och iväg.

Floden som rinner under bron.

Startar med uppförsbacke.
Bra då får man upp värmen direkt.

Uppe!
Så här ser det ut på ena hållet.

Så här ser det ut på andra hållet.

Och där uppe är det ljung så långt man kan se.

Lilla vattenfallet.

Så här såg det ut större delen av dagen.
Enorma hagar med får, får, får och lamm.
Enorma hagar med kor, kor, kor och kalvar.

De där lammen är ganska festliga. 
Ibland far de omkring och leker och stångas, ibland står de bara och tittar på en fast att mamman står en bit ifrån och kallar på dom och stampar med frambenen. 

Den här tjuren var också superstor.

Nästan hela dagen har jag gått från ena hagen till den andra och däremellan lite grusväg då och då.

Ibland var det mer som en kostig istället.

De där "stegarna" som man använder för att komma över stängslet är mer eller mindre klivvänliga, i synnerhet när man kommer med en stor tung rygga kan de vara ganska knepiga att ta sig över.

Här är en annan variant.

En tredje, nu liknar det mer en stege. 

Några var riktigt höga och läskiga.

Nu är det inte så mycket kvar och solen börjar tränga igenom.
Jag har nästan sluppit regn, har bara kommit lite lättare duggregn vid ett par tillfälle.
Det var inte heller så vått som jag fruktat, men det hindrade inte mig från att plumsa i med ena foten vid ett vadarställe. Nu har jag tack och lov bra kängor så jag blev inte våt, bara lite fuktig. Sen gick jag fel för första gången hitintills. Pilen pekade vänster och jag gick åt höger. Jag upptäckte det efter kanske tio minuter så det blev inte så mycket fel. Och jag som klagar på folk som inte kan skilja höger från vänster. Nu kan du hålla tyst om det i fortsättningen Marie. 

Och så till bilden som ni alla suttit och väntat på, jag sparade den till sist bara för att dra ut på spänningen.

En hel kulle med ärttörnebuskar :-)

Fjärde etappen var 18 km jag gick 25.148 steg och aktiv tid var 4.41.30

I morgon är sista dagen en avslutning på 26 km och sedan bilfärd hem.
Kommer att bli en lång dag. 





























Inga kommentarer: