lördag 3 maj 2014

The Cateran Trail!

Jaha, då ska jag se om jag kan sammanfatta min vandring:
Jag har utdelat 1-5 blommor som bedömning.

Blairgowrie: B&B  £28
Litet enkelrum med toa och dusch i korridor. Bra säng. Lite svalt. Ingenstans att sitta mer än på rummet. God och riklig frukost. Fri parkering på tomten av min bil under vandringen. Trevlig ägare.
Jag ger B&B 3 st blommor.
Blairgowrie - Kirkmichael:
Startar fint med öppet landskap, grusvägar och stigar. En alltför lång sträcka över hed/myr, väldigt vått och en ständig koll på var man satte fötterna. Genom många fårhagar som också var mycket våta. Fint på sina ställen men jag känner inte en väldig lust för att gå den sträckan igen den närmsta tiden.

Kirkmichael: Hotell  £50
2 bäddsrum med fin toa och dusch på rummet. Bra säng. Varmt och skönt. Mysig pub att sitta i på kvällen. God mat. Bra frukost. Trevlig personal.
Jag ger hotellet 4 blommor. De hade fått 5 blommor om de varit £5-10 billigare.
Kirkmichael - Spittal of Glenshee:
Börjar med öppet landskap och sedan lite skog för att därefter gå över i stigningar upp på berget. Magnifika vyer och områden.Plus för raststugan. Gåvänligt fast att det var rejält brant både uppför och nerför. Helt klart bästa sträckan som jag kan tänka mig att göra flera gånger.

Spittal of Glenshee: Hotell  £35
2 bäddsrum med toa och dusch på rummet. Mycket sunkigt, kallt och nergånget. Dålig hård och ofräsch säng. Ätbar mat. Dålig frukost. Otrevlig och oengagerad personal.
Jag ger hotellet 1 blomma. Om det inte varit för brasan, sångaren och att de drog av på priset hade de fått 0 blommor.
Spittal of Glenshee - Kirkston of Glenisla:
Återigen öppet landskap, grusvägar och en del asfalt. Klättring uppför berget med fina utsikter. Tyvärr var det disigt och sedan regn så man fick inte full överblick. Kan tänka mig att gå denna sträckan igen.

Kirkston of Glenisla: Hotell  £52.50
2 bäddsrum med toa och badkar på rummet. Inget varmvatten och lite kallt och dragit från fönsterna. Lite väl hård säng. Mysig pub med brasa. God mat.Trevlig personal. Okej frukost, trots utgången yoghurt.
Jag ger hotellet 3 blommor för några brister var där allt och lite väl dyrt.. Men de är ganska nära 4 blommor för att de själv kompensera mig med färdkost utan att jag behövde påpeka det. Det var nya ägare så jag tror att de lätt kan få 4 när de blivit varma i kläderna.
Kirkston of Glenisla - Alyth:
Nästan bara öppet landskap med får och kor och hagar som man klättrade in och ut i. Ganska mycket grusväg. Kan tänka mig att gå denna sträcka igen bara för att komma ut på landet.

Alyth: B&B  £40
2 bäddsrum med toa och dusch på rummet. Mycket fint och fräscht. Stort vardagsrum att sitta i på kvällen. Bra säng. Varmt och skönt. Bra och riklig frukost. Trevliga ägare.
Jag ger B&B 4 blommor, hade de haft en brasa hade de fått 5.
Alyth - Bridge of Cally:
Öppet landskap med nästan bara asfalt hela vägen. Säkert okej om man vill ha något lättgått på landet men inte som en sträcka på en vandring. Egentligen gick denna sträckan till Blairgowrie, men mellan Bridge of Cally och Blairgowrie har jag redan gått så jag hoppade av i BoC. Nej, den sträckan vill jag inte gå igen.

Summa sumarum av hela vandringen är att: Några sträckor är väldigt fina och väl värda att göra igen. Några kunde man sluppit. Det finns en gräns för hur många timmar man vill se får i hagar. Även om lammen är söta. Jag har bara stött på andra människor vid två tillfällen på leden. En cyklist och två hundar på första etappen och sju gubbar på andra. Annars har det varit folktomt. Men det har varit väldigt roligt, lärorikt och inspirerande att göra denna rundan. Det har helt klart gett mersmak och erfarenhet.

Kläder: Funktionella kläder efter väder.
Skor: Väl ingångna vandringskängor. Jag slapp blåsor och skav, men lite tryck här och var.Kommer nog att få ett par blåa naglar.
Ryggsäck: Inställningsbar efter personen som ska bära den.
Stavar: Det underlättar betydligt både uppför och nerför, och inte minst vid ojämn terräng.

Som sagt härligt att ha gjort den här vandringen. Nu laddar jag för nya äventyr. I morgon bär det av till St Andrews för några dagars golfspel. Det kan bli intressant med tanke på att jag inte slagit på en boll sedan i höstas.
 

Inga kommentarer: