fredag 22 maj 2015

Edinburgh!

Edinburgh är stående inslag när man har Sverigegäster. 
Men det har jag inget emot alls, jag gillar Edinburgh.


Vi sprang på en smal Marie, 

en tjock Marie

och en nästangånerisplitt Marie. 

Mary King´s Close är ett uppskattat turistmål.
Det är en rundtur i den underjordiska orginalstaden Edinburgh. 
Den ligger ironiskt sett under gamla stan.
Jag har varit där nere fyra eller möjligtvis fem gånger, men eftersom det har varit olika guider varje gång så känns det inte som bortkastad tid. Det är riktigt intressant att få veta hur de hade det på den tiden. Det är väldigt enkelt att konstatera att det känns skönt att vara född på 1960-talet. 

Ett besök på National Museum of Scotland blev det också. Mitt första besök där men absolut inte det sista. Vi var där i ungefär tre timmar och hann nog med cirka hälften. Dessutom är det gratis inträde. 

En riktigt maffig byggnad är det. 

Ett kaskelottskeletthuvud.
Ja det till vänster alltså, det till höger i bild är kusin Eva.

Skelett från en jättehjort.

Tyrannosaurus Rex. 

Den käften vill man inte gärna käfta med. 

En lejonfamilj är ute på promenad. 

Sist men inte minst.
En sillgrissla.
Nej, jag skojar bara.
En pingvin är det ju.

Jag skulle kunna visa er trettio bilder till men jag sparar dom till ett annat tillfälle. Jag ska definitivt dit igen. Så himla mycket att se.  

2 kommentarer:

Eva sa...

Jaaa. Jag vill också dit igen. Vilken dag går vi? Tack för en riktigt trevlig dag i Edinburgh (trots lite syrebrist i 1600-talet)
Kram från kusin Eva

Anonym sa...

Det museet vill vi nog titta närmare på när vi kommer,det ser intressant ut och så är det ju gratis också.Kram från Mor.