onsdag 9 november 2011

Nytt kök!

Ohh my god! Jag har varit på IKEA och kikat på nytt kök. Ohh my god! Finns det något att välja på eller? Ohh my god!

Jag gör som dom rekomenderar, söker upp någon som kan hjälpa mig att rita upp ett tänkt kök i datorn.

- Hejsan, jag skulle vilja ha hjälp med att planera ett nytt kök.
- Javisst inga problem, säger en hurtig tjej i 20-års åldern. Har du några mått med dig, hur stort det ska va och var avloppsrör och sånt sitter?
-Jodå, jag har det här på en lapp, säger jag och känner mig lite stolt för att jag kommit ihåg just det här med avlopp och sånt.
Hon klickar in i nåt program, skriver in måtten som jag lämnat till henne och säger sen.
- Jaha, då kan vi börja. Vi startar med vasken, så att den kommer rätt vid avloppet.
- Okej, säger jag och ser fram emot vad som ska visa sig på skärmen.
-  Vad vill du ha för vask? En eller två hoar? Rostfri eller i keramik? Rund eller rektangulär? Med eller utan avrinningsyta?
- Ehhh, tja där ska i alla fall va två hoar, klämmer jag fram.
- Bra och så ett bänkskåp till vasken. Vill du ha till källsortering eller bara ett skåp?
- Ehhh, tja det får väl bli till källsortering i så fall.
- Till vänster om vasken blir det bra med ett 40 skåp. Vill du ha lådor eller hyllor?
- Ehhh, tja jag tror jag tar lådor.
- Sen blir det bra med ett 80 skåp till höger om vasken. Vill du ha lådor eller hyllor?
- Ehhh tja vad sägs om ett vanligt skåp med dörrar, säger jag lite försiktigt.
- Jo visst det kan man ha, säger hon och tittar lite konstigt på mig. Vill du ha hyllplan då eller?
- Ehh, tja jo det blir bra med hyllplan.

Jag ska inte referera hela samtalet för jag var där i nästan två timmar. Och på den tiden hann min hjälp bli avlöst för middagsrast av en annan tjej, för att sedan komma tillbaka och avlösa igen.

Kontentan är att: "DET FINNS SÅ MYCKET ATT VÄLJA PÅ" och så många beslut att ta.
Vanlig spis med ugn under plattorna / gasspis / glashäll / induktionshäll /
inbyggnadsugn / varmluftsugn / dubbelugn / micro.
Kolfilterfläkt / vanlig inbyggd fläkt i skåp / fläktkåpa.
Kyl och frys var för sig / större kylskåp med mindre frys eller tvärt om / inbyggt eller fristående.
Diskmaskin eller inte.
Högskåp / mellaskåp / lågskåp.
Väggskåp, horisontella eller vanliga.
Luckor eller lådor / släta / vitrin / profilerade / målade / trä.
Handtag eller knoppar.

Pust......ja tänk vad livet kan va besvärligt :-)

" Den som söker han letar, men den som hittar han finner "

1 kommentar:

Nenny sa...

Hmm... Tror vi nöjer oss med att måla om luckorna och sätta på nya knoppar på skåpen...