torsdag 30 januari 2014

Heja svenska fitness instruktörer!

Tid för ett skryt inlägg igen, men den här gången är jag inte ensam om att få beröm.
I slutet på november gjorde jag en introduktion och ett programupplägg till en herre i min ålder. Han var redan tränings van och hyffsat vältränad. Jag gjorde ett splittat tredagars upplägg till honom och han ville även vara med på våra klasser.
I går efter jag haft cirkelklassen på kvällen kom han fram till mig och följande dialog utspelas:
- Marie, jag måste fråga var du kommer ifrån, säger han.
- Från Sverige, svarar jag.
- Alltså, vad är det egentligen med svenska instruktörer?
- Hmm, hur menar du nu?
- Jo, du är en av de bästa instruktörer jag någonsin tränat för, säger han då.
- Oj då, det tackar jag för, svarar jag så där ödmjukt som bara jag kan :-)
- Jag har ganska stor erfarenhet av gruppträning både i Skottland och i övriga världen. Jag jobbar  utomlands i långa perioder och då går jag alltid på gym och även då på klasser. Här och var stöter man på svenska instruktörer och de levererar i stort sett alltid.
-  Det var kul att höra, det känns fint i instruktörs hjärtat.
- På mitt förra gym, fortsätter han sen, är där en svensk tjej som absolut kan mäta sig med dig. Ni leder på samma sätt, påminner om samma saker som t.ex. att andas, spänna magen, fokusera och utstrålar samma positiva energi.
- Jaså, det låter intressant. Vart var du medlem innan då?
- På Bannatynes i Falkirk, säger han då. Bara en ung tjej, hon börja där några månader innan jag slutade. Hon bara klev in och körde klasser som Spin och Body Pump med en pondus och självförtroende som om hon aldrig gjort något annat. Hon kunde alltid få en att plocka fram det där lilla extra. Hon är den enda instruktör jag kan känna att jag saknar därifrån. Fast nu finns ju du här så det är toppen, då behöver jag inte sakna hennes klasser så mycket.
- Hm, låter som om hon har gjort intryck på dig, säger jag och fattar precis vem han pratar om. Du kommer möjligtvis inte ihåg vad hon heter.
- Jodå, inga problem. Hon heter Frida och är väl sådär i 25-års åldern. Vet du vem hon är?
- Haha, skrattar jag. Jag känner henne mycket väl, jag kan tala om för dig att hon är 30 år och har varit instruktör i snart 15 år.
- Jaså, det ser hon inte ut som. Men hur vet du det?
- Tja, det är så att hon är min dotter så jag har ganska bra koll på henne.
- Det var som tusan. Haha vad häftigt. Ja, fast nu när du säger det så ser jag ju det och hör det också för den delen. Fast om hon är 30 år, hm man bör ju inte fråga om en dams ålder, men.
- Det är okej, ler jag. Jag fylla 50 i somras.
- Ops, det skulle man inte kunna tro.

Sen berättade jag ju såklart att jag haft en träningsanläggning i Sverige och att vi jobbade tillsammans där.

Men med det här vill jag säga att:
Sträck på er ni svenska fitness instruktörer, vi håller hög klass.
Vi har ett gott rykte i andra länder.
Och till er som inte är instruktörer men som går på gruppträning:
Ni har de bland de bästa ledarna och om ni tycker det så glöm inte att tala om det för dom.



 
Heja svenska fitness instruktörer!

 

5 kommentarer:

Anonym sa...


Tänk va stolt man kan va över sina barn.Sträck på dej.Mor

Anonym sa...

Det är så härligt med människor som talar om när de gillar något, eller hur!
Var glad och stolt både som instruktör och mor och svensk.
Kramar från kusin Eva.

Anonym sa...

Häftigt!!Jag tror du hade en liten aning om vilken person han prata om innan han berätta att det var Frida.Du ska va stolt över dina tre änglar och dig själv :) Kram Yster

Anonym sa...

Kan bara instämma i berömmet - saknar er alldeles speciellt i cirkelträningen!
Hälsa Frida
Eva C

Anonym sa...

Det är ändå rätt skönt att kunna säga att man inte är speciellt förvånad....killen har ju rätt...
Henrik