onsdag 1 januari 2014

Tjejbiokväll!

The Secret Life of Walter Mitty.
Med Ben Stiller.
 
 
När jag såg trailern för den filmen sa jag:
Den kommer antingen att vara superbra eller superkass.
Jag hade fel, den var inget av det.
Den var speciell, lite knepig, ganska rolig på sina ställe, annorlunda, oförutsägbar (vilket jag gillar), inte särskilt spännande. Men helt klart sevärd.
Jag, Frida & Sofia var och såg den tillsammans.
Mmmm, en trevlig kväll. Tack för den tjejer!
 
När jag googlade efter bild på filmen upptäckte jag att den varit film förut. Då med Danny Kaye i huvudrollen. Kanske mor & far eller någon som tillhör generationen före mig har varit och sett den 1947 när den kom ut?
Hmm. fast jag tror att de var för unga då?
Gick man på bio när man var i tio årsåldern?
Fanns det bio då?
Jag vet att det fanns bio i Kvidinge i alla fall. I slutet på 1920 talet startades filmvisningar i nuvarande Hembygdshallen. Den hette då Kvidinge Biograf och Konsertsalong. 1944 såldes fastigheten och då bytte man också namn till Biorama.  Man slutade visa filmer 1958. Efter det användes lokalen till pappersförvaring av Stenqvist AB. Men sedan 1980 förvaltas den av Kvidinge Hembygdsförening, som är väldigt aktiva och som nästan hela året har något som de kallar för "Torsdagskvällar" Då har man olika artister, föredrag, bildspel, allsångskvällar m.m.
Titta gärna på deras hemsida och se vad som är på gång.
 
Haha, det blev ju rena rama reklamen för min barndomsort Kvidinge.
Men det bjuder jag på,
Hembygdsföreningen är väl värd all uppmärksamhet, de gör ett bra jobb.
 
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja Hembygdshallen och Hembygdsföreningen är bra. När jag var liten tyckte jag att det var väldigt trist att det var pappersförvaring och inte bio i Biorama. Bara namnet satte i alla fall igång min fantasi. Det fanns ingen bio i Kvidinge och det var långt till Klippan. Trist! Numera kollar jag alltid in vad det är för Torsdagskvällsprogram när jag hälsar på mor i Kvidinge. Ofta passar vi på och går dit om jag är hemma en torsdag. Ha det gott Marie! Kram från kusin Eva