lördag 12 juli 2014

Recept!

Jag har fått flera önskningar om recepten på mitt fröbröd och på granolan. Granolan har jag skrivit om innan men upprepar det här så ni slipper leta i gamla inlägg :-)

Granola:
2 dl Hasselnötter
2 dl Mandel
2 dl Cashewnötter
1 dl Pumpafrö
1 dl Solroskärnor
1-2 dl Russin
2 msk flytande honung
Smaksättning: 1 msk kanel eller 1 msk kakao och 1 dl kokosflingor.
Blanda alla torra ingredienser i en skål och häll det sedan på bakplåtspapper i en långpanna. Ringla över honungen. Rosta i mitten av ugnen på 150 grader i 20-25 min, rör om då och då. Låt svalna och förvara sedan i burk med tättslutande lock.
Självklart kan man ta vilka nötter och frö man gillar.

Fröbröd: 2 st formbröd
10 st Ägg
3 dl Crème fraiche
6 msk Rapsolja
2 msk Bakpulver
1 tsk Salt
120 gram Linfrö
120 gram Sesamfrö
120 gram Solroskärnor
200 gram Mandelmjöl eller mald mandel
Blanda torra ingredienser i en skål. Vispa äggen, crème fraiche och olja i en annan skål. Blanda ihop allt och häll i 2 bakplåtsklädda formar. Grädda i nedre delen av ugnen i 180 grader i 50-55 min. Förvara brödet i bitar i frys eller kyl.
OBS. Klä formarna med bakplåtspapper, det går inte att bara smörja formarna då lossnar inte brödet.

Brödet är väldigt mäktigt och smakar utmärkt med salami och brieost :-)
Granolan gör sig bra i naturell yoghurt med färska bär :-)

Lycka till!      

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, det här skulle jag inte läst före frukost. Det där låter jättegott. Nu blev jag hungrig.
Kram från kusin Eva