torsdag 18 september 2014

The West Highland Way Dag 2.

Jag ska starta med en rättelse av två felaktiga fakta som jag lämnade i inlägget från dag 1.
Conic Hill är INTE 1175 meter över havet utan 1175 feet över havet. Det är skillnad det. 1175 feet = 358 meter. Vi rundade inte Conic Hill, vi klättrade över den.

Klockan är nio och vi är redo för dagens äventyr. 
Dimmig och disig start på dagen.

Dagens första stig.

En ko i dimman.

Daggvått spindelnät.
Höstkänsla!

Fler än vi ute denna disiga morgon.
Conic Hill i bakgrunden.

Här börjar vi närma oss "berget" som ska bestigas.
Molnen är riktigt låga som ni ser. 

Då börjar vi vår klättring uppåt. 

Toppen i dimman.
Ni ser stigen till höger och ganska mitt i bilden.
En bit att ta sig.

Vi fortsätter uppåt.

Ett av många vadarställen som vi har passerat på vår väg.

Vi fortsätter uppför, fast på bilden ser det nästan ut som om det går nerför.
Även Hampus har nu plockat fram stavarna.

Sista bilden bakåt innan vi kommer in i dimman.
Ser ni stigen som vi gått på?

Hampus klättrar upp de sista metrarna för att nå toppen.
Men det gick inte att se något där så jag nöjde mig med att kortgrafera honom.

Zoom. 
Hampus på toppen av Conic Hill.

Har man gått upp så får man gå ner.
Tyvärr!

Halvvägs nere får vi första skymten av Loch Lomond.
Vi kommer att följa Loch Lomond resten av dagen och stora delar av morgondagen.

Hampus väntar på en stubbe tills jag kommer ifatt. 

Nere!
Hamnen i Balmaha.

En fin liten strand att följa en bit innan det går uppför igen.

En strand med platta stenar inbjuder till smörgåskastning.
7 studs blev dagens rekord.
Dock ej gjort av mig :-)

Vi lämnar stranden och traskar in i skogen igen.
Åter igen bär det uppför.

Tyvärr är det svårt att kortgrafera när det är disigt.
Ögat ser bättre än kameralinsen.

En gigantisk tjur stod och brölade mot några kodamer i en hage lite längre bort. Detta trots att han hade tre fruar och tre kalvar i sin egen hage, 
Hörrudu, gräset är inte grönare på andra sidan ;-)

Nere på vattennivå igen.

Vindpinade träd i strandkanten.

Kolla rotsystemet!

Fantastisk utsikt därifrån :-) 

Åter igen går vi in i skogen och uppför.

En typisk skogsuggla.

En typisk ljungbuske.

En typisk ljungbuske i närbild.

Ser ni huset i högerkanten?
Det är vårt boende för natten.

Men innan vi kommer dit har vi lite mer skogsstig att avverka.
Upp och ner.

Loch Lomond är väldigt fin.

Framme!

Svettig rygg! 

Här käkade vi vår middag.

Efter dusch och middag satt vi på trädäcket och relaxade.
Hampus i en vilstol och jag i en rullstol :-)

Här njuter vi av solnedgången över Loch Lomond tills knotten jagar in oss.

Dag 2 har varit tuffare än dag 1. Mer kuperat så farten har varit lägre. Drymen - Rowardennan 23 km, start kl. 9 och framme kl. 16. 30 min lunch och 15 min andra pauser. Det har varit en behaglig temperatur på ca 18-20 grader, men solen har inte riktigt kunnat pressa sig igenom diset.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder och trevlig läsning :) Jag väntar med spänning på nästa sändning ( citat Tage Danielsson )
Kram Yster

Ingela sa...

Så vackert :-)

Eva sa...

Väldigt fint trots dimman. Bra att det finns 4 dagar till att läsa om och titta på. Tack för att du delar med dig./ Kusin Eva