onsdag 4 maj 2016

Längtan!

Längtar är ett ord som vi använder ganska ofta. Till exempel:
* Jag längtar efter solen och uppehållsväder.
* Jag längtar efter Hampus.
* Jag längtar tills jag har semester.
* Jag längtar till mitt boksläpp.
* Jag längtar efter min syster.
* Jag längtar efter mina lediga dagar.
* Jag längtar tills jag träffar mina föräldrar igen.
* Jag längtar...............
Listan kan göras i stort sett hur lång som helst.

Jag försöker att låta bli att längta för mycket efter sånt som ligger framåt i tiden. Förr eller senare så kommer man dit ändå. Vi klagar ofta på att tiden går alldeles för fort och ändå gör vi inget annat än att längta oss framåt. Jag försöker att ta tillvara på varje dag. För det mesta lyckas jag ganska bra men ibland när jag lagt mig på kvällen och summerar dagen så kan jag tänka. Vad har jag egentligen gjort idag? För mig är det viktigt att jag försöker göra något varje dag för min egen skull.

Carpe diem!
Fånga dagen! Ta vara på dagen! Njut av dagen!

Carpe diem är ett uttryck som många slänger sig med men ytterst sällan lever efter på riktigt. Ja jag vet att det inte är så himla enkelt, vi har så många måsten i våra liv att vi helt enkelt inte har tid att Carpe diem. Men jag känner att jag gör ett ganska bra jobb med mitt Carpe diem.

"Carpe diem quam minimum credula postero"
Fånga dagen, lita ej på morgondagen. 

Inga kommentarer: