torsdag 11 augusti 2011

Gammalmodig / modern!

Egentligen är dessa båda ord inte motsattser till varandra, men det kändes inte som om ogammalmodig är ett bättre alternativ. Jag hade gjort det lättare för mig själv om jag i rubriken istället hade skrivit:
 
"Hur man bakar 110 st muffins på 60 min i vanlig ugn"

Alltså jag är själv förvånad att det överhuvudtaget är möjligt. Det är nu det gammalmodiga kommer in eller jag kanske ska säga det traditionella. Jag är uppväxt med att när man bakar muffins så vispar man ägg, socker poröst, blandar i smält margarin, mjölk, mjöl, bakpulver och någon smaksättning. Och efter ca 30 min har man 15-20 muffins.
Nu beklagade jag mig lite för ängel F och sa.
- Hur tusan ska jag hinna med att baka till triathlonen på söndag.
- Vad hade du tänkt att baka då, svarar hon.
- Tja, det går nog snabbast och enklast att baka nån mjuk kaka eller muffins, fast muffins tar rätt lång tid, säger jag lite håglöst.
- Men finns det inte sån där mix man bara rör ihop, det borde ju gå snabbare, säger ängel F.
- Jag har ingen aning, svarar jag.
För jag skulle aldrig komma på en sån idé att baka med hel- eller halvfabrikat.
- Men kolla i affären då, säger hon då.
Jaha sagt och gjort så kollar jag i affären och baske mig att det finns, och det i flera olika smaker oxå. Jaja, mumlar jag för mig själv. Det kan väl inte va värre än att dom går att äta. Jag ska ju bjuda på dom, så det får duga. Jag tar 2 pkt citron muffins och 2 pkt choklad muffins, det blir 81 kr. Hem i en hast och drar igång. Mixen ska blandas med vatten och vispas jämn, hällas i formar och in i ugnen i 13 min. Och helt plötsligt efter 1 tim har jag 110 st nybakade muffinsar.

Nu är dom bara 108 st för jag var ju tvungen att smaka på dom oxå. Men om sanningen ska fram så smakar gammeldags/traditionella muffins bättre. Det smakar faktiskt lite pulver om dom.
Men nu sparade jag flera timmar av min skönhetssömn som jag annars hade fått lägga på traditionell bakning och den behöver jag ju så väl :-) Ja skönhetssömnen alltså.

Skulle nu någon vilja smaka på mina muffins, är det bara att komma till stadsparken i Klippan på söndag vid halvtiotiden. Då bjuds det på kaffe, muffins och en bländande underhållning av fantastiska motionärsidrottsmän och kvinnor. Välkomna!

2 kommentarer:

tres sa...

Snälla, spara någon muffins till mig.. Men jag är kanske inte i mål förens vid elva..... :p

Anonym sa...

Hmm då ska jag nog hanka på en moppe på söndag... Tja, sitter ju ändå på cykeln så det måste ju räknas.. Kan du göra halvfabrikat kan jag :0) besvikelsen toootal Marie.... Alla drömmar, allt hopp, do they know it's christmastime?!?