söndag 7 augusti 2011

Skåneleden, ja men visst!

I dag har jag övat på att gå, T körde mig till Åstorp, närmare bestämt Tingvalla. Därifrån startar Skåneleden Ås till Ås. Jag tänkte att jag skulle ta de två första etapperna idag. En lagom runda på 2,4 mil. Jag packar lite dricka, fika och regnkläder i min rygga och naturligtvis min fina röda kamera.


Första biten går ganska brant uppåt så jag får upp värmen direkt. Det är en fin backe där träden ramar in stigen och det droppar ganska friskt från träden av regnet som inte riktigt vill ge upp än.
Jag har inte gått länge förrän jag möter den här krabaten. 


En typisk svart skogssnigel.

En typisk skogssvamp.

En typisk träd ticka.

En typisk klase skogsrönnbär.

Ett typiskt skogshinder.

En typisk albino skogssnigel.

Ett typiskt kalhygge.

Ett typiskt stenröse, som typiskt nog har rasat.

En typisk jättedöd mullvad.

En typisk rotvälta.

Några typiska röda näckroser.

Flera typiska grankottar, kottarna var fler än pinnarna på granen.

Ett väldigt otypiskt jakttorn.

En ganska typisk spång.

Ett typiskt jakttorn, trodde jag. Men insåg sen att det måste vara här som älgarna röstar i älgtinget.

En typisk utsiktsvy från Söderåsen.

Ett typiskt solrosfält.
Hur typiskt är det egentligen? Jag har aldrig sett ett sånt gigantiskt fält med solrosor. Häftigt.

En typisk grusgrav.
Kvidinge grusgrav ger bitterljuva minnen. Som man har sprungit upp och ner i dom högarna på vinterträningarna för Kvidinge IF och tränat på den jäkla grusplanen som inte finns mer. Pust.

En typisk nässelstig.
Det va ingen hit att ta sig fram på den här stigen iklädd shorts. Kliar "lite".

En typisk markeringspil på Skåneleden.

Det var jättebra markerat överallt, lätt att följa och hitta. Behövde ingen karta. Framme i Klöva Hallar kan jag konstatera att det tagit ca 4,5 timmar att gå de två första etapperna. Jag hade bestämt med T att han skulle hämta mig när jag kommit fram. Men väl i Klöva tyckte jag att det inte skulle vara slut redan så jag bestämde att gå hem oxå. Det är ju bara 6 km till så jag gick hem med.
Start 12.10 Tingvalla. ...................Mål 17.30 hemma...........30 km...
Vilken toppen eftermiddag.


Min sista bild är från bron över Rönne å vid Stackarpsdammen.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj vad du njutet nu :) ja maken också antagligen som inte behövde traska med... Och har du några undringar om kottar så bara fråga mig, tjänade mitt levebröd på tallkotta-plockande ett tag....
'round 'round get around, I get around :)

tres sa...

Hahahaha. "Där älgarna röstar till älgtinget"! Underbart, Marie!! :D

KRAM,
Therese S

Nenny sa...

Hahaha. Fast jag tyckte lite synd om den där typiska jättedöda mullvaden.

Kram kram

Björne the Bergsget sa...

En typisk bergs get ger ifrån sig ett typiskt bröl (japp, jag brölar, typiskt för mig). Jobbit med nässlorna va, typ? Bara att gilla läget eller hur ;P

Anonym sa...

haha...Är detta uppladdningen iför Edinburgh - Falkirk vandringen?

Ser mysigt ut iallafall!!

Kram /Sofia

Jan Olof sa...

Fina bilder Marie! Blir lite sugen på en sådan vandring :)