tisdag 23 augusti 2011

Klyschor!

Funderar på klyschor! Brukar jag använda mig av klyschor? Vad är en klyscha? Hmmm ja det är väl bara att fundera vidare.

Jo, jag använder nog ganska ofta klyschor. Varför gör jag då det? Kanske för att alla andra gör det, kanske för att många klyschor är bra, kanske för att det är så man pratar eller är det kanske inte det man gör?  Vad är en klyscha? Inte vet jag, men jag tror att det är så här:
En klyscha är ett uttryck som föds ur en sanning som används så mycket att det till sist blir en klyscha. Dock ska en klyscha inte förväxlas med ett ordspråk.

I vilket fall så kommer här några exempel på användbara eller mindre användbara klyschor.

En ganska vanlig är när någon ska resa t.ex utomlands.
"Ahh jag kan väl få åka med i din resväska"
Men hallå, vad tror man. Om man ville att vederbörande skulle följa med hade man väl sagt det och den kunde köpt en egen biljett.

När telefonen ringer mitt i natten eller tidigt på morgonen.
"Nädå ingen fara, jag var vaken"
Klart att man inte va vaken, alla ska sova om natten.

En anledning till varför vi aldrig vinner Eurovision Contest nu för tiden.
"Öststaterna röstar ju bara på varandra"
Ja just de, men det gör ju vi i norden oxå. Skillnaden är att vi är färre länder än dom, därmed mindre antal poäng.

När man är på en fest eller tillställning som inte är så kulig.
"Dags att börja tänka på refrängen"
Jaha, blir det roligare för att du börjar sjunga eller?

Eller som s.k uppmuntran till någon som inte är nöjd med sitt utseende.
"Det är faktiskt insidan som räknas"
Oj vad peppande den va då!

Och vad sägs om den här:
"Inte för att jag vill skryta, men........"
Varför säga det då om man inte är ute efter att framhäva sig själv.

Avslutningsvis kommer den här:
"Efter regn kommer solsken"
Ja det kan ju knappast regna hur länge som helst.

Det finns säkert hur många fler mer eller mindre användbara intelligenta klyscher. Men det här var dom som dök upp i min lilla skalle när jag började fundera :-)

"Handen på hjärtat" "Vad gör det om hundra år" "Bollen är ju rund" "Och det är små marginaler"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att jag vill skryta men, handen på hjärtat, det blir alltid roligare när jag sjunger!! Du har uppenbarligen inte sett mig i kortkort, läderstövlar, rosa urringat och mickstat... ehh förlåt droppställning i näven :)
Vi ses när vi synes om vi inte synes när vi ses! Pucken är platt :0) /tess

Jan Olof sa...

Jag kom att tänka på en annan...
"Och mellan intervallerna är det ingen paus" Så sitter man på cykeln och trampar som bara den ;)