fredag 17 augusti 2012

ToR till IKEA!

Jodå, det blev en tripp till IKEA idag. Inte helt enkelt faktiskt och ingen bara sticka in om runda. Klockan 10 promenerar jag i regnet till tågstationen för att ta tåget 11.02 till Edinburgh. Därefter hade jag kollat upp att buss nr 62 skulle ta mig till IKEA. Buss 62 avgår från........ja var tusan avgår den ifrån. Jag försöker fråga mig fram.
- Jag tror den avgår från North Bridge, säger en vänlig herre. Jag traskar iväg till North Bridge, kollar alla busshållsplatser, men ingen skylt med buss nr. 62. Jag frågar en tjej som ser ut som om hon skulle kunna veta.
- Jag tror att den går från Princess Street, säger hon och pekar ut riktningen för mig. Jag vandrar uppför Princess Street och jag vandrar nerför Princess Street. Ingen enda busshållsplats för buss nr. 62. Då får jag plötsligt syn på 62:an och den kör upp mot North Bridge.
Fanken med, kunde jag verkligen ha missat hållplatsen när jag gick och kolla. Tydligen, för längst upp där bron tar slut är hållplatsen. Jahapp, bara att vänta då, det ska gå en varje hel- och halvtimme och klockan är kvart över tolv nu, så det ska väl funka.
Klockan halv ett kommer det ingen buss. Klockan ett kommer det ingen buss. Men kvart över ett kommer bussen.
Som en extra uipplysning kan jag nämna att det är festival i Edinburgh och jag är inte direkt ensam i stan. Kanske inte den bäst valda dan att åka till IKEA på.

Nåja, fram till Ikea kom jag i alla fall. På sängavdelningen blir jag precis så förvirrad som jag misstänkte att jag skulle bli. Jag fick tag i en mycket vänlig expidit som hjälpte mig med vad jag behöver och skrev ut det på en lapp till mig. Sen kan ängel F bara åka dit och beställa det och få det hemkört för 150 kronor. Jag kan ge er en upplysning till. IKEA i Skottland ser ut precis som vilket svenskt IKEA som helst. Klippan soffan, Billy bokhyllan, Pax gardrober o.s.v.

Tillbaka i Falkirk sju timmar senare efter en heldag på IKEA som fördelades enligt följande: 3,5 tim resa till IKEA, 1 tim på IKEA och 2,5 tim hem från IKEA.
Det blev visst en snabbis på IKEAs sängavdelning i alla fall :-)

Inga kommentarer: