fredag 3 augusti 2012

Diverse händelser!

Alltså de senaste månaderna har varit helt hopplöst tidskrävande och energislukande. Inlägg i bloggen bara på söndagar (i bästa fall) är lite väl sällan enligt mitt tycke. Förhoppningsvis kommer det att bli lite tätare uppdateringar framöver :-) Men lite uppdateringar från senaste veckorna tänkte jag bjuda på.

Förra fredagen flyttade ängel F till Skottland. Jo, det känns lite tomt och konstigt. Men hennes start har varit riktigt bra, hon har redan fixat jobb och det är superkul.
Söndagens förmiddag ägnades åt golf med ängel H, och jag fick stryk som vanligt.

I onsdags var det tid för en liten runda på Skåneleden igen, Mia ville ha en guidad tur och jag är ju inte jättesvår att övertala. Vi tog bussen till Åstorp och startade därifrån. Maglaby var målet, en behaglig sträcka på 12 km.

Välkommen till Söderåsen!
Tack så mycket!


- Men kom nu då Marie, säger Mia lite otåligt och traskar iväg.


- Ha inte så bråttom Mia, det kommer att finnas hinder på vägen, och vi har massor att titta på och kortgrafera.


Som t.ex. en nyutslagen tistel


eller en nyutslagen tistel med en fjäril på


eller en nyutslagen tistel med en humla på


eller ett gäng nyutslagna tistlar med en annan fjäril på.
En fjäril som fr.o.m. nu kallas av mig för en "typisktvitskogsfjärilmedsvartaprickarpåvingarna"

Dom fina röda näckrosorna i Maglaby kärr är ett måste.

Det var en riktigt härlig dag, lagom temperatur, sol som ibland hittade ner mellan löven. Fikastopp mitt på ett kalhygge med en riktigt envis humla som ville dela matsäck med mig. Efter att jag sagt till den på skarpen flög den muttrande iväg eller var det kanske surrande. Jaja, i vilket fall fick jag sen ha fikat ifred.

Vi traskar på i godan ro och njuter av tillvaron,
när vi helt plötsligt stöter vi på den här.


En organisk refug.

Mitt första uppdrag som guide gick bra tyckte jag.
Men med en sån grupp som Mia är det inte så svårt att guida och att hålla rätt på gruppen så ingen kom bort eller gick vilse var inte heller någon stor utmaning. 

Tack Mia för att du är en sån homogen grupp och lätt att hålla reda på och för att du är ett trevligt sällskap.





1 kommentar:

Anonym sa...

Det är jag som ska tacka för sällskapet :-)
/Mia