lördag 25 maj 2013

Försommar, ja tack!

Först har jag en fundering över några ord som är svåra att stava fast att de inte borde vara det.
Jag  skulle vilja att bjudit  stavas bjudigt. I synnerhet som man stavar hastigt och inte hastit.
Hade borde stavas med två d. Garderob säger man väl aldrig, utan gardrob. Fast jag var ganska stor innan jag slutade säga gradob. Varför finns det ck i kyckling men inte i cykling.
Jag tror nog att jag är ganska okej på att stava, men vissa ord fastnar liksom aldrig. Sen är jag usel på grammatik och skulle aldrig kunna förklara varför man stavar si eller så.

Ja, ja, nog om detta.

Det blev en ganska lång promenad idag, solen har lyst och 15 grader varmt och nästan vindstilla. Jag vet inte hur långt jag gick men det tog drygt tre timmar.

Den här skylten har jag spanat på ett tag och idag var det läge att följa den och se vart jag skulle hamna till slut. Jag hade med mig dricka och lite pengar ifall jag skulle behöva ta en buss tillbaka. Spännande att inte veta vart det bär tycker jag.
 
Nu är det nära att hagtornen blommar.
I fjol vid den här tiden var den i full blom och nästan på väg att ha blommat färdigt.
 
Det kan inte hjälpas.
Den är så fin ärttörnen.
Egentligen skulle jag kortgrafera en stor fet humla som satt där. Men på något vis flög den just innan jag tryckte på knappen. Typiskt.
 
Här slutade Old Drove Road.
Vid min kanal!
Det hade jag inte förväntat mig, men det gjorde inte så mycket utan det var bara att fortsätta längs den. Dessutom hade jag ju nu stenkoll på var jag var och visste att några kilometer längre fram skulle jag passera TESCO i Polmont och där finns det en toa :-)
 
 
Svanarna har byggt bo och ligger och ruvar.
Hanen eller om det var honan var en liten bit därifrån och gillade inte alls att jag tog några kort. Så det var bara att raskt marschera iväg utan fördröjning.
 
En häst stod upp tjudrad på en liten gräsplätt.
På skylten på staketet står "till salu" men jag tror inte det gällde hästen.
 
Det var vad bilder jag tog idag, för strax efter att jag passerat hästen kom en tant eller dam eller rättare sagt en kärring i min ålder från ett sidospår och slog helt sonika följe med mig. Vi gick där och småpratade och det kändes konstigt att stanna och kortgrafera så det blev inga med bilder idag. Men en skön promenad fick jag i alla fall och det var ganska okej med sällskap också.
 
Igår kväll sökte jag och Harry efter "Philosopher's stone" och ikväll ska vi besöka "Chamber of secrets" . Ja, det kommer att bli ännu en härlig kväll tillsammans med Harry :-)
 


2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag går i pension och blir ledig hela tiden ska jag baske mig vara överallt där det är som finast och bara njuta av all vacker natur....
Jättefina bilder! Jag tycker att det är helt ok att du visar mer ärttörne. De ÄR fina!
Kram kusin Eva

Anonym sa...

Om du vill kan jag skriva lite om ordstam och ändelser och böjningar: hastig - hastigt (adjektiv med ändelse efter substantivet, en eller ett) och bjuda - bjöd - bjudit (verb i olika tempus). Det finns inget ord som heter bjudig och då heller inte bjudigt. - Men jag antar att du bara ville undra lite, inte att du egentligen ville ha svar?
Kram kusin Eva