onsdag 4 september 2013

Inspirerad inspiratör!

Meningen är ju att jag ska inspirera människor till att börja träna, fortsätta träna, träna mot ett mål, träna för att må bra, träna för att det är kul, träna för att klara av arbetet m.m. m.m.
I början på förra veckan kom en medlem fram till mig ( Fiktivt namn på henne är Anna ) Anna är en av de första som jag gjorde ett program till och efter det har jag gjort nytt program till henne varannan månad. Hon började från scratch, hade aldrig tränat i hela sitt liv, 48 år och vägde ca 20 kilo för mycket. Under resan från november i fjol har hon gått ner 15 kg och tränar regelbundet 2-3 ggr/vecka.
Nu kom Anna fram till mig och sa.
- Marie, jag vill kunna springa ett 5 km välgörenhets lopp i juni nästa år. Kan du hjälpa mig med det?
Jag säger då som man säger i Skottland.
- No problem!
Vi bokar in en dag och tid och jag ringer Frida för lite tips. Det är ju faktiskt hon som är löpexperten i den här familjen :-)
Så i lördags gick Anna och jag igenom träningsprogrammet och jag blev så imponerad av henne. Hon har inte sprungit en meter sedan barnsben men var hur duktig som helst.
Jag blev imponerad och lite stolt över att ha varit den som hjälpt henne till ett aktivare liv och bättre hälsa.
Men det största var att hon inspirerade mig.
Jag har hela sommaren tänkt:
* Idag är en fin dag för en löprunda.
* Senare när jag smält frukosten ska jag ut och springa.
* I morgon ska det inte regna, tror jag ska ta en runda då.
* Till helgen är jag ledig, då ska jag springa.
* Ikväll när det inte är så varmt ska jag springa.
Ja, ni fattar va? Det har inte blivit en enda löprunda och nu är det höst.
Det är skandal och jag är så besviken på mig själv.
Men nu är jag superinspirerad och motiverad. Om Anna kan, så kan jag också.
Nu har jag varit ute två gånger. En liten runda i måndags och en liten runda idag. Jag har till och med lytt mina egna råd :-)
Tagit det lugnt, skyndat långsamt. 2 km i måndags och 2,5 idag och det utan större ansträngning faktiskt. Skulle nog klara det dubbla, men NEJ, skynda långsamt är rådet från Marie och då är det bäst att följa det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha åh vad jag känner igen mig..tänkt var och varannan dag att idag ska jag ut och nej det blir ju aldrig av, jag hatar ju löpning.. Men tänker att en gång för länge, länge sedan hatade jag ju spinning.. Inte idag.. Och nu när jag har träningsförbud känns löpträning väääldigt lockande..antagligen inte den dag förbudet hävs.. ;)

Anonym sa...

Åh vad det krånglar men vill bara lägga till bra jobbat och kram po di /Tess

Anonym sa...

Som sagt: Du är bra på väldigt många sätt, både mot andra och mot dig själv!
Kram och lycka till från kusin Eva