lördag 5 oktober 2013

Ordfinurleri!

Ni som känner mig någorlunda vet att jag gillar att hitta på egna ord, sätta ihop ord och leka och klura på ord. Ja, "ordfinurleri" helt enkelt.
Det funkar ju ganska bra på svenska men nu har jag börjat göra det på engelska också och det är inte lika lyckat kan jag tala om för er. Det blir många konstiga ansiktsuttryck och gapflabb.
T.ex. så förstår jag inte varför man kan säga:
Understandable = Förståligt
Doable = Genomförbart
Believable = Trovärdigt
Men man kan inte säga:
Trustable = Pålitlig (enligt mig) Nä det finns inget ord som heter "trustable" enligt skottarna. Jag kan inte fatta det för det är ett jättebra ord.
Nu vet jag ju att det heter:
Trustworthy = Trovärdig
Men jag gillar inte det ordet alls och tycker att mitt ord är mycket bättre. Dessutom är trustworthy mycket svårare att säga.



Nu ska jag ringa till min kusin Eva, som är svensk och engelsklärare. Hon kan antagligen förklara för mig anledningen till att jag inte kan sätta "able" efter vilket ord som helst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ok - du kan säkert påverka skottarna om du inte ger dig - om man vill krångla till det ytterligare är Trustworthiness också användbart - ännu mer tungvrickande
Hälsar
Eva C

Anonym sa...

Alla levande språk förändras över tid, så om du bara står på dig så kommer nog trustable in i SAOL (Skottarnas Akademiska OrdLista) så småningom.
Nej jag vet inte varför man inte kan sätta -able efter trust, men det var vad man säger: en intressant fråga så jag ska se om jag kan hitta någon annan som kan hjälpa mig att förklara det. Om jsg hittar en förklaring som jag förstår så ska jag vidarebefordra den. Om jag inte förstår så kanske jag ber dig om hjälp.
Kram från kusin Eva