lördag 13 december 2014

Snöstorm och julbak!

I onsdags och torsdags var Alexander och hälsa på. Jag gillade inte honom något särskilt så jag skickade honom till Sverige. Jag tror han blev lite sur, för vad jag har förstått härjade han runt rejält på sina platser i Skåne.


Ja jag vet, det är inte så mycket snö.
Men med fyra cm snö så stannar nästan de centrala delarna av Skottland.
En och annan saltbil och någon plogbil finna att tillgå. 

Fördelen då med att vara ledig och att det är busväder är att jag med gott samvete kunnat sitta och skriva. På de här dagarna har det blivit tolv sidor. Känns väldigt bra. Ännu ett litet steg närmare den berömda och rika författare som jag kommer att bli :-)

Vad är det här?
Jag hittade ingen färsk jäst i butiken så jag köpte torrjäst.
På den står det att man ska blanda 1 1/2 msk socker och 1 1/2 msk torrjäst i 1 dl 40 graders vatten, låta det stå i ca 15 min och sedan hälla det i degspadet. 
Så det här är jästen som jag ska använda till mina lussekatter. 

Ser normalt ut som ojäst deg.

Ser normalt ut som jäst deg.

Ser normalt ut som ojästa ogräddade lussekatter.

Ser normalt ut som jästa ogräddade lussekatter.

Ops, nu händer det något!

Ser normalt ut som jästa gräddade lussekatter.
Inget fel på den jästen i alla fall :-)

Önskar jag kunde hälla upp ett glas Apotekarnes julmust till min nybakade lussekatt. Men denna flaskan får inte öppnas förrän på julafton. 

Så det fick bli ett glas mjölk till istället. 
Men det är inte så dumt det heller.
Förresten så smakade lussekatten fullständigt normalt.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Normalt alltihop m.a.o. Fast förbehandlingen av torrjästen var annorlunda.
Ha en bra Lucia. Kram från kusin Eva

Anonym sa...

Minusgrader här idag men någon snö har vi inte sett till. Fina lussekatter? Apotekarnes julmust fick högsta betyg i dagens HD så den är "worth waiting for"
Hälsar
Eva C