torsdag 23 maj 2019

Djurgården!

Igår tillbringade jag några timmar ute på fina Djurgården.

Alltså kollektivtrafiken är fantastisk.
Pendeltåget stannar några minuter från kusinens hus och går in till Stockholm varje kvart. Det kostar 32 kr att åka och då får man hoppa av och på alla pendeltåg, bussar, tunnelbanetåg och spårvagnar i 75 min. 
Resan in till Stockholm tar ca 30 min, uppför alla rulltrappor på Stockholm City och utanför T-centralen går spårvagnen till Djurgården. Så från Södertälje till Djurgården på mindre än en timme tycker jag är helt okej, och för 32 kr dessutom. 
Det är vad en Fanta kostar på Pressbyrån :-) 

Djurgårdsbron.

Utsikt in mot stan från bron.

Allas vår kära Astrid sitter staty utanför Junibacken. 

Nordiska Museet.

Biologiska Museet.

Skansen.

Åh vad jag saknar att ta kort med min kamera.
Jag är verkligen ingen mobilkamerafotograf.

Nåja, den här bilden blev väl okej.
Det är väldigt vackert på Djurgården.

Efter kvällsmaten gav vi oss ut på en liten Ingressrunda med bil.
Vi besökte bl.a Botkyrka kyrka.

En jättefin stenkyrka från 1100-talet. 

Ja ni ser ju själv!

Sedan begav vi oss till en sjö där det finns en sten med inskriptionen:
Minne av
Knut von Troil
Föddes 25 augusti 1800
Dog 20 mars 1802
Alltså ett litet barn som har sin viloplats nere vid sjön.

Måste vara en av de bästa viloplatser man kan ge sitt barn och att själv gå och besöka. 
Väldigt vackert och fridfullt. 

Dagens sista bild blir en fullt utslagen tulpan.

Idag åker vi några dagar till Lofttjärn i Västmanland på gränsen till Dalarna.
Skogen, myggen och knotten. 
Here I come.

Puss och kram

2 kommentarer:

Eva sa...

Tycker nog att du fick till många fina bilder trots din saknade kamerasladd!
Kul att du vill hänga med till Lofttjärn också!
Kram från kusin Eva

Sofia Mackintosh sa...

Ser ju helt underbart ut på Djurgården 🤗