lördag 18 maj 2019

Hallelulja!

Jag fick det till att funka sent igår kväll men då orkade jag inte skriva ett nytt inlägg. 
Så här kommer två dagar i ett inlägg.
Dag 1 Fredag.

Lidköping är en jättefin stad, många fontäner, mycket blommor och vackert väder.


Sicken dålig bild!

Fontän och blommor i ett.

Fontän i förgrunden och Magnus Gabriel De La Gardie i bakgrunden.

Stadens torg är jättestort och runt det ligger en massa gågator, enkelriktade gator och gränder med gamla hus. 

Många gator kantas av trädalléer.

En av gågatorna. 

Det är härligt med solsken men inte när man ska försöka kortgrafera.

Lidköping delas i gamla och nya staden av ån Lidan som rinner ut eller in i Vänern. 

Samma bro fast på andra hållet. 

Håll i er för nu kommer en blomsterkavalkad.
Stadsparken är riktigt mysig med både blommor och små dammar.

Tulpaner i mängder.

En rabatt i gult och vitt.

Rött, rosa och vitt vid en av dammarna.

I mitten står ett solur och runt det blommor vackert arrangerade. 

Gissa vad det här är!!!

Rätt svar är:
Insektshotell!
Så jäkla coolt.
Hur många av er gissade rätt?

Ett ankare i rabatten.

Gult och rosa.

Sådana här fina båtar fulla med blommor står lite här och var i hela stan.

En blå Afrikas lilja står längs med åpromenaden. 
Som för övrigt är ljuvlig att gå kilometer efter kilometer på båda sidor.

Mina två sista blombilder är bevis på hur saknad min kamera är.
Det är inga större fel på min mobilkamera men den är långt ifrån så bra som min riktiga kamera. 

Vart är fokus?

Vart är fokus?

Dag 2 Lördag.

Det regnade inatt och än har inget regn fallit på mig. 
Lite disigare har det varit idag men hur skönt som helst. 

Jag gillar kyrkogårdar, dom är oftast så fina och välskötta. 
Lidköpings södra kyrkogård var inget undantag.

Grönt och fint med massor av björkar. 
Tur man inte är allergisk.

Klocktornet.

En liten bäck rinner genom området. 

Minneslunden var fantastiskt fin och fridfull med en liten damm och porlande vatten.
Flera bänkar att sitta på. 

Idag har det varit torgdag.
Hela torget fullt med stånd som sålde allt från blommor, hantverk, frukt och grönt till Super 10 produkter. 
Herre gud jag trodde inte det fanns mer!!!!!
Minns ni det?

En fin båt låg i hamnen.

Det gamla rådhuset ligger också på torget. 
Som ni ser så håller det på att fixas till. 
Idag finns turistbyrån där och ett café.

Det gamla vattentornet.

St.Nicolais kyrka.

Det var den sista bilden som ni får från Lidköping den här gången.
I morgon tar jag tåget till Södertälje med byte i Hallsberg. 

Tack vare det fina vädret har jag kunnat vara ute hela dagarna. 
På två och en halv dag har jag gått 56 kilometer och 92 391 steg.
Om jag är trött i fötterna?
Jo det är jag och ena knäet värker lite. Men va fasen gör det, jag ska åka tåg i morgon :-)

Ha en bra kväll.

Puss och kram


1 kommentar:

Eva sa...

Kul att du fick det att funka! Fina bilder av en fin stad.
Välkommen till Södertälje. Dr ska vi också ut och gå....
Kram från kusin Eva