fredag 23 mars 2012

Klart!

Jag brukar inte ha några större problem med att bestämma mig, men det här beslutet tog några dagar att värka fram. Jag har ju redan bestämt att jag ska gå sträckan Berwick - St Abbs, men inte var jag ska övernatta. Sträckan är 25 km och min första tanke var att den kan jag gå på en dag, övernatta och sen gå tillbaka nästa dag. Men på alla hemsidor jag vatt inne på står där " vana vandrare kan gå sträckan på två dagar " eller " man bör ha två till tre dagar på sig att gå sträckan " eller " beräknad vandringstid 10 timmar " Hmmm då blir det ju en massa funderingar.
* Klarar jag sträckan på en dag?
* Jag kanske klarar den, men orkar jag njuta?
* Var ska jag då övernatta på vägen?
* Vad menas med vana vandrare?
* Ska man tro på vad dom rekomenderar?

Nu har jag bestämt mig, det blir en övernattning på vägen. I en liten fiskeby som heter Eyemouth.

Så här ser min grovplanering ut:
Tåg från Polmont-Berwick på torsdagsmorgonen 07.26 den 5 april.
Starten på min vandring går från Berwick som är en stad som ligger precis över på engelska sidan. Den tillhör England men invånarna ser sig själv som skottar och vill tillhöra Skottland. Det är en stad med mycket historia. Jag traskar norrut längs nordsjön, antagligen får man gå i både sand och på stigar och det kommer säkerligen att gå både upp som ner. Efter ca 17 km stannar jag i Eyemouth och sover över där på ett B&B.



På fredagen, vilket för övrigt är långfredag, fortsätter jag de sista 8 km till St Abbs. I St Abbs finns ett naturreservat med enligt beskrivning " hänförande vyer och ett fantastigt fågelliv ". Förmodlingen spankulerar jag runt där ett tag innan jag tar bussen tillbaka till Berwick och kollar på den staden. Troligen kommer jag att önska att jag har ängel H med mig där, han är bra på historia och kan berätta så till och med jag förstår :-)  Jag hoppas att långfredagen gör skäl för namnet, för jag misstänker att jag kommer att fattas tid i alla fall. 15.23 går tåget tillbaka till Polmont och jag är ganska säker på att det blir inget party på fredags kvällen haha.


Stadsbild på Berwick.

Det här ska bli riktigt roligt.

Inga kommentarer: