onsdag 11 april 2012

Håller regnkläderna tätt???

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting.
Tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring.

Jaha, då var det dax att testa mina nyimpregnerade regnkläder på riktigt. Tisdagen startar med snöblandat regn, jag kollar på BBCs väderprognos och den visar att det ska regna fram till vid tre-tiden på em. Det finns inte en chans att jag sitter och väntar på att det ska sluta. Jag har hur mycket som helst att göra min sista dag. Jag ska kolla lite bussar och öppettider för olika turistattraktioner. Sånt som kanske mina föräldrar B&I, syster I och systerdotter I vill kolla på i september när det är det stora bröllopet mellan ängel S och skotte D. Sen vill jag ju göra en riktig test på kläder och skor så det funkar utan att jag blir dyblöt.

På med kläderna, skor, pannband och vantar. Telefon och kamera inlindade i hushållspapper och i plastpåsar (i fall nu inte kläderna klarar provet). Klockan tio ger jag mig iväg.  Here we go.

Jag traskar på och blir faktiskt inte ett dugg våt mer än om händerna. Men det beror på att det är stickade icke impregnerade fingervantar. Regnkläderna håller tätt och mina kompisar på fötterna har visat att dom var ett bra köp. Det slutade regna lite tidigare än vad vädertanten sagt så vid halvtvå är det uppehåll och solen ville gärna börja kika fram. Jag fick i alla fall fiskat fram kameran och tog lite bevis på att våren är ett snäpp längre kommen än i Sverige.


Haggtorn


Nån sorts blommande buske, såg nästan ut som körsbärsträdsblommor.
Men det är det inte :-)


Kastanjen är på väg.


Nåt på marken där bladen nästan ser ut som rabarber.
Men det är det inte :-)


En fin trädgårdshörna med massor av blommor. Ser ut som tulpaner, primulor, påskliljor m.m.
Och det är det :-)


Jag fick kollat på allt som jag hade tänkt så nu är det bara att leka guide i september.



Som brukligt är när man varit på semester har jag oxå med mig några souvenirer hem.


Problemet med dom här souvenirerna är att dom först ska ätas och drickas och sen krävs det avgiftning. Det hinner jag nog precis med innan det är tid för nästa besök i det Sottska landet och behovet väcks igen.
Jag tror jag struntar i avgiftningen och håller behovet på en jämn hanterbar nivå istället.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Sååå mysigt du haft det, Marie! :D kram, Therese

Anonym sa...

Oj, Du verkar ju nästan t o m haft det bättre än du trodde, inte piskande regn hela vandringen :) härligt värre!! Nej, jag trodde inte på valen men "sylten" på herr tee förbryllade mig ett tag.... Och inte b a r a sylten utan även herr... Trodde stället hette herr tee men sen kom dam tee och då trillade poletten ner :0) /Tess