fredag 19 juli 2013

Låååång promenad!

Jag måste bara börja med att säga att vi har fint väder. Två veckor utan regn är otroligt, knappt så man fattar att man är i Skottland. Till och med ljumma sommarkvällar har vi.

Inför gårdagens promenad hade jag bestämt mig att jag skulle gå en speciell runda som tar ca en och en halv timme och är en riktig landsbygdsrunda. Jag äter en stadig frukost så jag behöver inte bära med mig någon färdkost. Men en flaska vatten tar jag med mig.

Gräs, kullar, åkermark och mitt berg i bakgrunden.
 
Jag stöter på familjen kardborre.
 
Landsbygd betyder också att det finns hästar.
 
De här stod i skuggan under ett träd.
En vit, en fux och en brun.
 
Får hör också landsbygden till.
 
Även i Skottland växer rallarros.
 
Betraktas som ogräs.
Men ett väldigt vackert ogräs tycker jag.
 
Landskapet ändras lite och jag kommer fram till en våtmark.
Fullt med fågelliv.
 
Där var också hela fält fulla med ängsull.
 
Ängsull i närbild.
Får en minnesbild från barndomens upplevelser i Halland.
 
Mera våtmark.
 
Stöter även ihop med familjen tistel.
 
Mer öppna landskap.
Det är fullständigt fridfullt och jag möter inte en bil eller människa.
Bara flugor och en del regnbromsar eller som de kallas här "kleggs".
Sådana gråa som anfaller utan förvarning och rycker åt sig en bit kött och försvinner innan man har en chans att klappa till dom.
 
Men så plötsligt långt ute på landet uppenbarar sig en rondell.
Den enda bil jag sett på den senaste timmen är en postbil.
Känns lite överdrivet med en rondell.
Men vem vet, det kanske behövs när det blir rusningstrafik :-)
 
Det här är en typisk bild över skotsk landsbygd.
Smala vägar, höga häckar och gärna en hög stenmur på andra sidan.
 
 
Massor med gula blommor.
 
Ser ut som sådana Mor har i sin trädgård.
 
En annan bild över vyerna.
 
Mer träd och häckar.
De gav en skön skugga.
Känns konstigt att behöva söka skugga i Skottland :-)
 
Jag börjar nu närma mig slutet på min runda efter en timme och femton minuter. Bara en kvart kvar att gå ungefär. Jag har kommit fram till California som är byn innan Shieldhill där jag bor. Då ser jag denna lilla söta stig. Det verkar som om det är en genväg, tycker jag. Om jag provar den behöver jag inte gå genom byn sista biten. Sagt och gjort jag provar.
 
Genväg var väl inte riktigt rätt ord, men hem kom jag efter ytterligare en timmes promenad. Mitt vatten var slut för länge sedan och jag var både hungrig, törstig och svettig.
Men det var ju enkelt att åtgärda.
 
Jag har sagt det förut och säger det igen.
Kul med nya stigar och vägar, man vet aldrig vad som väntar bakom kröken.
Fast en dag går jag väl vilse på riktigt :-)
 
 
" Om du inte gillar stigen du vandrar på,
börja vandra på en ny "
 
 

Inga kommentarer: