fredag 5 juli 2019

Hemmablind!

När jag vaknar sådär idiotiskt tidigt, runt halv fem tiden, och det gör jag ganska ofta. Då brukar jag gå ut, i alla fall om det inte regnar småhundar.
Så i morse var klockan kvart i sex när jag gick ut.
Inte många Örkelljungabo ute då :-)

Det är en fin liten by jag bor i.

Lilla sjön vid infarten från Åsljungahållet.

En stor vinbärssnäcka, en liten trädgårdssnäcka och en mellanstor spansk snigel.
Trekant?
När jag gått en bit kom jag på att det var nog inget ömsint möte de tre emellan. Troligen tog snigeln kål på snäckorna men då hade jag kommit en bra bit på min runda och orkade inte vända om för att rädda dom.
Borde kanske gjort det, lite dåligt samvete fick jag nu 😢 

Rondellen.
Fin med både fontän och blommor.

Örkelljunga kyrka.

Sjön som ligger vid kyrkan.
Den heter säkert något väldigt passande, men jag har ingen aning.

Utomhusteatern ser ut som en liten amfiteater.
Kul i Dalen firar visst 25 års jubileum i år.
Fyra fredagskvällar i juli har man uppträde av mer eller mindre kända underhållare. Fri entré är det också. Ikväll uppträder Christina Lindberg.
Jag gick inte dit 😜

På det kullerstensbelagda Gamla Torget finns fina blomsterarrangemang.

Där finns också fina gamla gatlyktor

En torrlagd fontän

och en gammal telefonkiosk utan telefon.

Mitt i byn finns i alla fall en fungerande fontän.

Fler fina blomsterarrangemang.

Örkelljungas berömda bronslejon.
Lejonen donerades till Örkelljunga kommun 2003 av Inga och Rune Brännborn. Dom står placerade framför Coop, där det på den tiden låg en AG:s affär. 

Visst är dom maffiga!

Strövtåg i hembygden.
Man glömmer så lätt det man har inpå knuten.
Hela området runt Örkelljunga, Åsljunga är fullt med mysiga små sjöar och skogsstigar. 
"Ibland ser man inte skogen för alla träd"

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Man skulle kanske ta en sån där tidig promenad? Nån gång....
Kram från kusin Eva