onsdag 31 juli 2019

Resdag och Kristinehamn!

Finland kallas som bekant för "de tusen sjöarnas land"

Men jag skulle vilja kalla Finland för
"de tusen öarnas land"

Det är något speciellt med fönsterplats. 
Ganska skönt med en flygtur som bara tar 50 min.
Enda nackdelen är att det är 50 min med lock för öronen. Locket hinner inte släppa efter starten för just som planet når lagom höjd så börjar det sänka sig och förbereda för landning. 

Hokus pokus sim salabim så är jag i Kristinehamn. 
Fast jag flög inte dit 😊
Jag tog pendeltåget från Södertälje till Flemingsberg. Vidare med annat tåg till Hallsberg, byte där till ytterligare tåg för färd mot Kristinehamn.

Stationen i Kristinehamn.
Fast det heter inte station numera nästan någonstans, utan det heter Resecenter. 
Jag är framme strax före fem, går och letar upp mitt boende. 

Sött litet rum.

Någon har varit kreativ 👍

Efter att ha installerat mig ger jag mig ut på stan.
Dels för att hitta något att äta och för att hinna se mig omkring lite, jag åker vidare i morgon förmiddag. 

Alla samhällen bör ha en gågata.
Det har Kristinehamn och jag bor just vid den.
Behändigt, i alla fall en tisdag, kanske inte så roligt en fredag eller lördag natt. 


 En liten park med fina rabatter. 

Fontän med konstverk som föreställer?
Ja jag har ingen aning, men det är säkert av någon berömd lokal konstnär.

Många stenlagda små gator.

Fina gamla hus.

Det här är ett hus från 1700-talet.
Någon har bosatt sig på "balkongen" till höger. 

Frälsningsarméns hus går inte heller av för hackor.
Tänk att ha ett eget tornrum.

Haha vilken rörig bild.
Det är en å som rinner under en bro som speglar sig i det stilla vattnet och allt kantas av gröna buskar och träd. 
Visuellt för ögat var det en fröjd att se.

En annan å lite senare, lite mer moln och lite mörkare.
Det är åarna Varnan och Lötälven som möts och som sedan tillsammans rinner ut i Vänern.

Kristinehamns kyrka.

Framifrån ser den ut så här.
Ganska pampig eller hur.
Den var tyvärr stängd, jag var lite sent ute.

Ännu en liten fin fontän.

Stan har ytterligare en kyrka.
Ljusets kapell heter den.
Det kan man nästan se tycker jag.

Klocktornet var också fint. 

Mycket mer än så här hann jag inte se.
Jag tror att man lätt hade kunnat stanna här en dag till. 
Men nu är det äntligen dags för det som är huvudmålet med min semester.
Inlandsbanan!

Mitt första stopp är Mora.

Let´s go!

Puss och kram




2 kommentarer:

Eva sa...

Vilken fin kvhäll du fick. Hoppas du får många fina dagar och kvällar, eller egentligen veckor!
Kunde inte låta bli att leta efter konstverket. Det är troligen "Bit för bit" av Palle Pernevi, föddes i Helsingborg och dog i Åhus. Så inte väldigt lokal. Men ännu mindre lokal är ju Pablo Picasso, som har gjort konstverket "Kvinnohuvud". Det finns också i Kristinehamn. Men det råkade du nog inte gå förbi?
Blev bannern bra?
Kram från kusin Messerschmidt/Eva

Sofia Mackintosh sa...

Vilker fint litet rum och ser ut som en mysig stad. Alla portalerna hjälper väl dig att hitta alla dessa diamanter gissar jag?! 🤗