torsdag 4 juli 2019

Ystad!

Två dagar i Ystad.
Mitt huvudmål med att åka till dit var att gå på operan och titta på "En nunna för mycket" en operett skriven av Rickard Söderberg. 

Ystads operan är en väldigt fin gammal byggnad och minst lika fin inuti. 

Blommor i långa rader kommer ni att få se i detta inlägget.
Här är första blomman.
Alltså jag vet inte vad den heter men den är väldigt vacker.
Ser ut som en korsning mellan en lilja och en iris.

Fanns i den här färgkombinationen också.

Det här är i alla fall lejongap.

Dags att gå in och njuta av föreställningen.
Jag satt uppe på balkongen på sidan.
Inte den allra bästa platsen men jag är glad att jag fick tag i biljett. 
Var lite sent ute.

Delar av ensemblen.

Sven Melander och Marianne Mörck.

Rickard Söderberg.
Mycket bra operett med både humor, skratt och underbar sång.

Hela centrum består av vackra kullerstensgator med fina gamla hus.

Stockrosor, stockrosor och stockrosor.

Stockros.

En annorlunda klematis, en sån har jag aldrig sett innan.

En av många färgsprakande planteringar.

Jag sticker emellan med ett korsvirkeshus

och en klosterkyrka.

Utanför klostret står en munk i rabatten.

Den här väggmålningen fanns på en hel gavel på ett trevåningshus.
Cool!

Runt hela torget stod det massor av sådana här urnor.

Dom här fanns också i massor utställda i hela city.

Dagens sista bild är från Café Bäckahästens uteservering.
Helt folktomt på grund av att regnet strilade ner.
Igår när jag gick förbi fanns det inte många lediga platser.
Tänk vad vädret har stor betydelse :-)

Förresten så står jag under ett träd och skular.
Två mysiga dagar i Ystad.

Puss och kram!





















1 kommentar:

Unknown sa...

Fin tripp. Blommorna på bilden är Kannor. Mor.