torsdag 1 augusti 2013

Arran: Dag två!

Jag vaknar mitt i natten av att regnet vräker ner. Somnar om och när jag vaknar igen regnar det fortfarande. Tusan med, det var ju idag som vi skulle gå den 16 km långa rundan som går över berg och dalar. Vi hör oss för med lokalbefolkningen och de talar om att efter de här regnen de senaste dagarna så är där väldigt vått på den rundan. Kanske till och med så att man inte kan passera på vissa ställe. Så vi beslutar oss för att ta en lite mindre runda på förmiddagen och om det klarnar upp kanske en till på eftermiddagen. Sagt och gjort, på med regnkläder och ut i vätan.

Regn, regn och låga moln.
 
Vi bestämmer oss för att följa stigen som går nere vid havet för att lite längre fram ta oss upp på berget.
 
Så här såg stigen ut på sina ställe!
 
Men ibland var den riktigt fin.
Även här var omgivningen bedårande.
 
Konstiga stenar fanns det i massor.
Full med små urgröpta hålor.
 
Och den här stenen ute i havet såg ut som en säl.
 
Det var en säl!
Han bara låg där och njöt i regnet. Coolt!
 
Så viker vi av från kust stigen och börjar klättra uppför.
 
 
Halvvägs uppe.
Det ihärdiga regnandet har lättat och bara lite stänk kommer nu.
Men fortfarande är det varning för lågt flygande moln.
 
Här kan man se att stigen nästan är bortspolad av regnet.
 
Väl uppe väntar belöningen med vidunderlig utsikt och regnuppehåll.
Att ta av regnkläderna är väldigt skönt.
Kvittar hur mycket regnstället "andas" det blir i alla fall varmt och svettigt i ett.
 
Berg och dalar.
 
Efter en stunds traskande öppnar landskapet upp sig och man kan se byn Lochranza och viken som den ligger så vackert vid.
 
Vi stöter också på vilda hjortar som gick där och betade.
 
Den här var riktigt maffig.
Jag fick zooma för fullt med min lilla kamera för att kunna ta bilden.
 
Mer vy över byn.
 
Man märker nu att vi närmar oss mer civiliserade trakter igen för stigen blir lite bredare och en liten tillstymmelse till ytbeläggning anas.
 
Och så utan förvarning dyker ett hus upp.
"Här säljer vi äkta glass från Arran"
står det på skylten.
Det visar sig vara en gubbe som målar och dekorerar stenar och andra naturföremål som han plockar.
Han säljer sina alster blandat med vykort och andra mer eller mindre märkliga saker i det lilla huset. Men även förfriskningar i form av dricka och glass.
Sådan kreativitet måste man ju stödja så vi köpte vars en glass.
 
Efter hans hus gick det en "riktig" väg ner till byn.
 
Nu skiner solen och det är riktigt behagligt igen.
Vi går tillbaka till hotellet och äter en lättare lunch.
Vi bestämmer att vi ska besöka whisky destilleriet på eftermiddagen.
 
När tidvattnet är ute så går fåren ut på gräset för att beta.
Min teori är att de behöver saltet som finns i det gräset.
Fåglarna är också som galna och letar mat i det grunda vattnet.
 
Full fokus på ätandet.
Tittade inte ens upp när man passerade.
Alla får gick lösa och det fanns ingen inhägnad någonstans.
Här var det större risk att trampa i fårskit än hundskit.
 
Här spelade de fotbolls match.
Jag frågade några av de bästa efter matchen om de ville skriva på för California FC. Men ingen av dom ville lämna ön. Jag kan förstå dom, det var väldigt vackert där. Sen å andra sidan så tror jag inte att de andra spelarna i California skulle uppskatta att få konkurrens av de är fårskallarna :-) 
 
Arran distillery.
Ett litet mysigt ställe. Väldigt trevlig rundtur och provsmakning.
Dom gjorde också en likör som påminner lite om Baileys och liknande produkter. Men var väldigt mycket godare. Arran Gold heter den.
Tips från en som inte dricker varken likör eller alkohol :-)
 
När vi går tillbaka från besöket på destilleriet försöker jag att titta efter det "lilla glasshuset på berget". Jag upptäcker det och det ligger verkligen bortom all bebyggelse.
 
Kan ni se det?
Tredje segelbåten från vänster och rakt upp på berget.
En liten vit prick!
Ser ni det?
 
Full zoom på min kamera.
Det till vänster är glasshuset och det andra huset bodde han i.
 
Det kom några regnskurar på eftermiddagen och kvällen så det blev kortspel i puben i stället för mer promenader.
Jag vann :-)
 
I morgon kommer avslutningen på lill semestern på Arran.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: