torsdag 6 mars 2014

Upplevelser i regnet!

Det blir inga bilder från min middag i går kväll, jag glömde ta med mig kameran :-( slarvigt. Men jag kan berätta att det var otroligt gott. Jag startade med Brie och syltad lök bakad i en smördegsform, efter det Lax på en bädd av vitkål, bacon och ärtor, babypotatis och citronsås, avslutningen blev Vaniljpanacotta med kardemummamarinerade päron. Nog om gårdagen.

Idag har det regnat hela dagen. Ibland lite mer och ibland lite mindre. Jag hade planerat att följa en svart led som är 10 km, efter det ev. en röd på 7 km beroende på hur allt kändes. P.g.a. regnet har jag inte så många bilder som jag velat och vyerna gör sig inte heller rättvisa när molnen är så låga att man nästan kan nå dem.

Hotellet!
 
I hotellets park blommar en tidig rhododendron.
 
Närbild på den samma. Vacker!
 
Första bilden över bergen.
 
Den här skylten såg jag på väg till där leden börjar.
Fritt översatt betyder det ungefär
"litet snacka bort en stund café"
 
Jag passerade det här fallfärdiga skjulet med en gammal vagn i.
Det väckte lite barndomsminne.
Min mormor och morfar hade en liknande vagn på sin gräsmatta som mormor pyntat med blommor.
 
Dom här sötnosarna såg jag, frågan är om dom såg mig :-)
 
 
Framme vid den svarta leden.
 
Fördelen med en regnig dag är att molnen ligger riktigt lågt.
Det ger landskapet ett helt annat utseende.
 
Kolla de lila björkarna.
Nu är det snart vår på riktigt.
 
En vattenpöl.
Ja och vad är det med det då?
 
Jo vattenpölen var full med grodägg.
 
Och här är själva grodan.
Undrar hur hon tänkte här?
Två dagars uppehåll och vattenpölen är ett minne blott, så också hennes ägg.
Men jag såg hur många sådana exempel som helst.
Men det häftigaste av allt var att jag fick den stora äran att bevittna en äggläggningsprocedur. Jag passerade en lite större pöl än den här och i den var inga ägg med dock två grodor. Den ena började "gräva" i dyngan så jag stannade och titta för att se vad hon höll på med. Efter en liten stunds grävande började hon lägga sin ägg. Det var så häftigt att se hur hon bara släppte ifrån sig, som det verkade, hundratals ägg. Tyvärr regnade det kraftigt vid det tillfället så jag kunde inte plocka fram kameran, plus att jag ville inte skrämma henne om jag rörde mig.
Det var en riktigt cool grej att få uppleva.
 
En fin liten sjö!
 
Här är jag faktiskt ovanför molnen.
Titta noga så kan ni se molnen i bakgrunden.
 
Jag i full regnutstyrsel.
Bilden är tagen med stativ och självutlösare, därav lutningen.
 
Ett litet vattenfall!
 
Den här vägvisaren är riktigt fin tycker jag. 
 
Det här skelettet låg en liten bit från stigen.
Det är riktigt stort, måste ha varit en bjässe till hjort.
Eftersom inga bilar kör där har den antagligen blivit skadeskjuten vid jakt.
Känns i alla fall troligt, ifall den inte bara har gått och dött av ålder.
 
Lunchdax!
Vitkålssallad med kycklingfilé och IRN BRU.
Lämpligt nog hittade jag ett bord och en bänk just när magen börja knorra.
 
Ingen dålig utsikt att ha när man äter lunch.
 
Ännu en inte helt lyckad bild med stativ och självutlösare.
Men övning ger ju färdighet, så jag får fortsätta öva.
 
Ett annat vattenfall.
 
Från den här bänken kan man se Ben Venue.
 
Tja, det behöver nog vara klart väder för att kunna se Ben Venue.
Men man kunde i alla fall se sjön. Ibland får man nöja sig med lite mindre.
 
Sista bilden får bli en nyutslagen påsklilja från parken.
Den ger en tydlig hint om att våren är på gång.
 
Jag gav mig av tio i nio och var tillbaka halv fyra. Jag var inte speciellt våt, mina regnkläder stod emot bra och mina nya kängor läckte inte en droppe.
Efter en timme vid och i poolen är det strax dags för en ny trerätters middag.
 
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser härligt ut - trots regnet - ha en fortsatt god tur
Hälsar
Eva C

Anonym sa...

Härligt! Och blommande rhododendron!!! Ha det fortsatt bra! Kusin Eva