måndag 28 april 2014

Blairgowrie - Kirkmicheal 25 km

Klockan nio gav jag mig av i morse.
Nästan blå himmel och enligt min telefon sju grader varmt.
 
Vägvisningsskylten vid startplatsen.
 
Så redo som det går.
 
Startar med att följa floden en bit.
 
Så här ser märkningen ut, så det är bara att följa hjärtat!
 
Efter en stund lämnar jag floden och kommer ut på landet.
 
Blairgowrie är känt för sina jordgubbar och hallon.
Jag antar att något bär gömmer sig under duken.
 
Fin utsikt har jag.
 
Grusvägen går över i en fin liten stig, men jag är fortfarande kvar på landet.
 
Ärttörne!
Inte en chans att jag missar att kortgrafera den :-)
 
Liten flod.
 
I flera av pinnarna som utgör vägvisare finns ansikte utskuret.
Det ska föreställa en av många rövare som härjade i området på 1200-talet.
Leden är uppkallad efter dom.
 
Lanskapet ändras igen och nu traskar jag ut på heden.
 
Skuggan Carlsson hänger med.
 
Ute på heden har dom bränt ljungen.
Vet inte säkert varför, men antar att det är för att hålla nere växtligheten lite.
Den sprider sig ju ganska bra.
 
Jag passerade genom Mordor, men ingen Frodo eller Sam så långt ögat nådde.
 
Lerig väg i Mordor.
 
Jag har inte stött på en kotte så här lång och är ungefär halvvägs.
Men helt plötsligt dyker den här snubben upp följt av två hundar.
Hur fasen man nu kan få för sig att cykla där är för mig en gåta.
 
Så ja, då var jag ute ur Mordor igen.
 
Får och kullar så långt jag kan se.
 
Och äntligen kunde jag fånga en fasan på bild.
Jag har hört dom hela dan men de gömmer sig gärna i ärttörnet.
 
Miljöskifte.
Skog!
 
Den fina stigen går över i lerig stig.
 
Ser inbjudande ut där framme.
 
Öppet landskap igen.
Kolla himlen.
Enligt min telefon i morse skulle det bli 17 grader på dagen och det var det säkert också.
Perfekt vandrarväder.
 
Kolla!
På den toppen finns det fortfarande snö.
 
Den här lilla flocken trivdes också i solen.
 
Här är jag inne i en fårhage.
Det var på ganska många ställe man passerade genom hagar.
 
Och där stod fårskallarna och glodde på mig!
 
Jag börjar nu närma mig mitt slutmål.
Lite mer skog att passera innan jag är framme.
 
Ett litet vattenfall hör ju också till.
 
Den här fina vita hästen påminner mig om en häst vi hade på ridskolan i Kvidinge en gång i tiden. Prins, vill jag minnas att han hette, han var korsning mellan ardenner och lipizzaner. Han gav mig min första blå nagel när han trampade mig på foten en gång.
 
Framme!
The Strathardle Inn.
Ett fint litet hotell.
 
"Lite" större rum idag.
 
TV hörnan!
 
Och eget badrum.
 
Tja det var allt för idag.
Jag har gått 25 km, 40.803 steg och aktiv tid 6,41,46.
Att det tog så lång tid beror på att det var väldigt lerigt i Mordor och även på en lång sträcka i fårhagarna. Man fick verkligen ha koll på vart man satte fötterna. 
 
Summa: En bra dag med perfekt väder. Lite öm i fötter och efter ryggan. Men förhoppningsvis har det försvunnit tills i morgon.  
 
 

Inga kommentarer: